Hopp til innhold

Mange eldre vil bli bedre bilførere

Statens vegvesen har satt i gang kurs over hele landet for at eldre sjåfører skal føle seg tryggere i trafikken. I Stavanger er de frivillige gratiskursene i høst fulltegnet allerede.

Oppfriskningskurs for eldre bilister

Statens vegvesen har satt i gang kurs over hele landet for at eldre sjåfører skal føle seg tryggere i trafikken. Petter Nyland er en av deltagerne på kurset i Stavanger.

– Jeg liker å kjøre bil. Det er snakk om disse nye bilene som skal gå av seg selv. Det er jo en vederstyggelighet som jeg håper jeg aldri opplever. Hva er vitsen da, du kan like godt ta taxi.

Les også: Politiet: – Menn (45) er verst bak rattet

Det sier Petter Nyland. Han var en av bilførerne mellom 70 og 75 år som deltok på oppfriskningskurset hos Statens vegvesen.

Stor selvtillit

Nå har «gamlingene» satt seg frivillig på skolebenken for å friske opp trafikk-kunnskapene. Det er mye som har forandret seg siden 70/80-åringene tok sertifikatet. Likevel er selvtilliten stor blant de eldre.

Hans Olav Haugland

Hans Olav Haugland, inspektør ved Statens trafikkstasjon, er kursleder for de eldre bilistene som er på oppfriskningskurs.

Foto: Erik Waage / NRK

Hvor mange er det som føler at de behersker den økende trafikken, og det å kjøre bil i dag?

De aller fleste av deltagerne på kurset rekker opp hånden når NRK stiller dette spørsmålet.

Slik svarer noen av dem på spørsmålet om hvordan det går med bilkjøringen.

– Jeg synes det går ganske greit, jeg. Det går litt fort av og til, men ellers går det greit.

– Sånn middels, jeg klarer meg godt i trafikken.

– Til tross for alderen, så er jeg nok fremdeles litt kjapp.

Gode bilførere

Det er Statens vegvesen som tilbyr de gratis oppfriskningskursene. Interessen er stor, kursene er fulltegnet.

Les også: Menn midt i livet dominerer dødsstatistikken

Les også: Advarer mot farlige MC-dager

– Den gjengen her, 70 til 75, de er veldig flinke i trafikken. Jeg har vist statistikk som viser at de som er i denne aldersgruppen faktisk er bedre enn sine yngre medtrafikanter. Da tenker jeg på de mellom 18 og 30.

Når du har passert sytti, så vet du at du ikke er noe tjueåring lenger. I alle fall ikke i trafikken. Har du ikke det, så har du ingenting bak rattet å gjøre.

– Du må ha syn, og du må ha en kropp som reagerer på det øynene ser. Har du ikke det, så har du ingenting bak rattet å gjøre, mener Petter Nyland.