Makrell

Makrelleventyret

Aldri før har det blitt fiska så mye makrell i Norge.

5060 tonn makrell i timen pumpes fra fiskebåten MS Hargun og inn i fiskemottaket Pelagia Egersund Seafood.

På ei uke blei det levert 64.000 tonn makrell til norske mottak. Dermed ble fjorårets rekord slått med 3000 tonn.

Hun kjenner det både i armer og bein når hun kommer hjem fra jobb, men trives når tempoet er høyt.

Viktorija Hjeort trives når tempoet er høyt. Og nå skal det bli travlere.

Makrellfisket er uforutsigbart. Det gjelder å være på rett sted til rett tid for å få tak i fangsten.

Pelagia Seafood Egersund salgssjef Svein Arve Nygård og fabrikksjef Bjørn Kjetil Sirevåg.

Nå har salgssjef Svein Arve Nygård og fabrikksjef Bjørn Kjetil Sirevåg fått tilslag i auksjonen på nok en ny fiskebåtfangst.

Men hos Pelagia Egersund Seafood er de bekymret for om de klarer å tjene penger på fangsten.

Her pakkes makrellen i esker.

Med høye strømpriser og andre økte kostnader er marginene små.

Det første som skjer med makrellen inne i fiskemottaket er at den sorteres etter størrelse.

Det er kvaliteten på fisken som avgjør salgsprisen til kundene.

Når det er full fart i pakkeriet, er det travelt å passe på at det hele tiden er nok esker på samlebåndet.

Viktorija mater hele tida samlebåndet med nye esker. Nå er det full fart for alle i pakkeriet.

Litt seinere på samlebåndet står Ludmila Koushyk. Hun veier og pakker makrellen i eskene Viktorija har gjort klare.

Litt seinere på samlebåndet står Ludmila Koushyk. Hun veier og pakker makrellen i eskene.

Så sendes makrellen videre på samlebåndet.

Før fisken blir sendt til fryselageret, skal den gjennom en streng kvalitetskontroll.

Ragnhild Skåra er kvalitetsansvarlig hos Pelagia Seafood. Fisken fra Egersund selges over hele verden.

Ragnhild Skåra er kvalitetsansvarlig for fisken som skal selges over hele verden.

For å vise frem kvaliteten, skjærer hun i fisken for å få fram hvordan den ser ut inni. Dette skjer ofte på videooverføring.

For å vise frem kvaliteten, skjærer hun i fisken for å få fram hvordan den ser ut inni.

Shuhei Yamada og Ryoji Makihara er japanske oppkjøpere. Nå i makrellsesongen bor de i Egersund. I Japan brukes makrell mest som grillmat, men finnes også i dagligvarebutikkene som filet. Og den brukes i sushi.

Shuhei Yamada og Ryoji Makihara er japanske oppkjøpere. Nå i makrellsesongen bor de i Egersund.

Trucker tar makrellkartongene til det de kaller «fryse-tunnelen». Her blir makrellen dypfryst i ekspressfart.

Trucker går i skytteltrafikk med makrellkartongene til det de kaller «fryse-tunnelen». Her blir makrellen dypfryst i ekspressfart.

Det Pelagia Egersund Seafood kan ta imot på ett døgn, tilsvarer 60 fulle vogntog. Det meste havner likevel på skip.

Det er 25 minusgrader i hallen makrelleskene blir stabla i. Strømregninga er ifølge salgssjefen 1 million kroner i døgnet.

Halvparten av norsk makrell kjøres ut av norske fryselagre og tar sjøveien til Japan.

Halvparten av norsk makrell tar sjøveien til Japan og blir til grillmat og sushi.

Her hjemme spiser vi lite av vår egen makrell. Det meste inntas som makrell i tomat.

Her hjemme spiser vi lite av vår egen makrell. Det meste inntas som makrell i tomat.