– Det er mye vi skal gjøre og forventningene er store, sier nyslått samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til NTB.
Han er klar over at mange krever raske resultater når selve veipartiet i norsk politikk har inntatt Samferdselsdepartementet.
– Jeg tror det vil merkes ganske tidlig at vi gjør ting på en annen måte. Verken veier eller jernbanestrekninger vil stå klare over natten, men vi vil bidra med en annen mentalitet og tilnærming, sier han.
- Les også: Disse 18 skal styre Norge
- Les også: Sa nei til Stortinget for å prioritere familien – nå skal han i regjering
Private innslag
Egne utbyggingsselskaper, skarpere skille mellom drift og investeringer, økt konkurranse og flere private innslag innen norsk jernbane er i vente.
– Her er det mye vi må få komme tilbake til. Men holdningen vår er at vi tror på konkurranse. Vi må sørge for langsiktige prosjekter ved å hente inn norske og utenlandske entreprenørselskaper som kan jobbe mer rasjonelt, sier Solvik-Olsen.
Mange hadde tippet ham som ny olje- og energiminister, men det ble altså samferdsel på jærbuen. Frp-nestlederen vil ikke si når dette ble klart, og om partiets første nestleder Per Sandberg opprinnelig var tiltenkt posten.
– Jeg er veldig glad for å ha blitt samferdselsminister, og det har vært klart en stund, sier Solvik-Olsen, som er viden kjent i politiske kretser for sin store interesse for biler, spesielt store amerikanere.
– Jeg er glad i alt som beveger seg. Fly, bil, tog, båt. Jeg har jobbet i rederi og i bilbransjen og har vokst opp på bensinstasjon. Alt handler om å få ting til å flytte på seg, sier han.
- Les også:
- Les også: Rogalendingene dominerte på Slottsplassen
Hoksrud på plass
Med på laget får Solvik-Olsen landets kanskje mest profilerte bompengemotstander, Bård Hoksrud. Telemarkingen går fra å være stortingsrepresentant og samferdselspolitisk talsmann til å bli statssekretær.
– Jeg skal bakke opp statsråden og sørge for at han gjør en best mulig jobb. Vei, bane og kollektivtrafikk er noe som betyr noe for alle i hverdagen, sier han.
For folk utenfor Frp framstår Ketil Solvik-Olsen og Bård Hoksrud som et noe umake par, som snakker til ulike deler av partiet. Der Solvik-Olsen framstår som en moderat Høyre-mann, er Hoksrud en mer folkelig type.
– Vi er nok forskjellige som personer og prater nok litt på ulike måter, men politisk er vi veldig samstemte, sier Hoksrud.
Solvik-Olsen mener forholdet dem imellom er meget godt.
– Jeg er også bompengemotstander, men vi har brukt en litt forskjellig retorikk, fordi vi er to ulike typer, sier han.
Frp-statsråden får også Høyre-mannen John-Ragnar Aarset som statssekretær. Det har han ingen problemer med.
– Vi skal jobbe som et team og trekker alle i samme retning, sier han.
Mindre bompenger
Fremskrittspartiets mest offensive bompengeløfter er allerede skrinlagt, men Solvik-Olsen varsler at andelen skal ned.
– På noen strekninger vil bompengene kunne forsvinne fullstendig, sier han.
Et annet løfte Frp har gått til valg på, er mindre byråkrati. Men her fikk Solvik-Olsen klare advarsler fra forgjengeren Marit Arnstad (Sp) under den oppskriftsmessige nøkkeloverleveringen.
– Her får du med deg 156 meget dyktige såkalte byråkrater, og du kommer til å trenge hver eneste en, fastslo hun.
Solvik-Olsen parerte på direkten:
– Jeg har hørt at de er dyktige, og jeg håper du vil være stolt av den jobben de gjør også for en ny regjering.