NRK Meny
Normal

Lokalen i sovekupé på nattoget

NSB vurderer å avvikle nattoget fra Oslo til Stavanger. Reporter Johan Mihle Laugaland var med på den utrydningstruede turen.

Johan Mihle Laugaland

Johan Mihle Laugaland ble med nattoget på ruten mellom Oslo og Stavanger.

NSB vurderer å avvikle nattoget fra Oslo til Stavanger . Nå vil de heller satse på flere avganger på dagtid.

NRK Rogalands reporter, Johan Mihle Laugaland, var i natt med på togturen fra Oslo til Stavanger for å sjekke stemningen om bord.

– Det er jo noe fantastisk med det å kunne legge seg i en by og våkne i en annen. Hvis det blir slik at nattoget legges ned, vil jeg nesten anbefale folk å ta seg en tur før den tid. Det er noe sjarmerende med det å reise på natten med alle toglydene rundt, sier Laugaland.

Nattoget kan legges ned

Geir Pollestad og Hallgeir Langeland

Hallgeir Langeland (Sv) kjemper for at nattoget fortsatt skal være et tilbud til reisende mellom Oslo og Stavanger.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

Like før 23.00 snegler det 150 meter lange toget seg ut av stasjonen på Oslo S. Om litt over syv timer skal det være på plass i Stavanger. Forhåpentligvis med uthvilte og fornøyde togpassasjerer. Nå vurderes det om nattoget på sørlandsbanen skal avvikles.

Hallgeir Langeland, stortingsrepresentant for SV fra Rogaland, har lenge engasjert seg i samferdselspolitikken.

– Jeg liker veldig godt at det etter planen skal bli flere tog mellom Stavanger, Kristiansand og Oslo på dagtid. Allikevel blir et godt sovetilbud tatt bort og jeg mener det er galt av NSB å redusere tilbudet, sier Langeland.

Viktig for pendlere

Han foreslår at NSB bør gå gjennom statistikken og markedsføre det gode tilbudet slik at flere folk benytter seg av det.

– Vi trenger mer penger til å kunne satse på toget i Norge. Det har vært underfinansiert i over 40 år, og selv om SV klarte å øke bevilgningen til fem milliarder da vi kom i regjering, er det fortsatt for lite.

Trist om tilbudet forsvinner

Lene Ølberg

Lene Ølberg sover i sete på nattoget.

Foto: Johan Mihle Laugaland / NRK

I det toget ruller forbi Egersund, begynner det sakte, men sikkert å våkne til liv. Johan har vært oppe en stund allerede.

I sittevognen treffer han Lene Ølberg som har vært med toget fra Oslo.

– Jeg har sovet sånn av og på, så godt som det går på to seter. Kupé blir fort litt for dyrt. Jeg synes nattoget er en grei måte å reise fram og tilbake på, det er lettere å sove på nattoget enn på dagtid, og da føles turen automatisk mye raskere. Det hadde vært dumt dersom tilbudet forsvant, sier Ølberg.

– Nattoget er en institusjon

Harald Hafsø

Harald Hafsø er konduktør på nattoget mellom Oslo og Stavanger.

Foto: Johan Mihle Laugaland/NRK
Dag Brekkan

Dag Brekkan, markedsansvarlig for Sørlands- og Jærbanen.

Foto: Privat

Det er konduktør Harald Hafsø som har ansvar for den kollektive vekkingen av passasjerene på toget som skjer rundt 20 minutter før Bryne stasjon. Han trives selv godt på nattoget.

– Vi har 60 sovekupeer, og på det meste har vi hatt 24 i natt. De aller fleste velger å sitte i seter. Folk tenker nok både på pris og på det at det er en strekning med flere stasjoner som gjør at det å sitte gjør det lettere å komme seg av, sier Hafsø.

Han synes det er trist dersom NSB bestemmer seg for å legge ned nattruta mellom Oslo og Stavanger.

– Nattoget er en institusjon i seg selv, og det har det vært i lange tider. Det er en milepæl i Sørlandsbanens historie dersom det skulle forsvinne. Dessuten er det en fantastisk flott jobb. Det er en veldig takknemlig oppgave og passasjerene trives om bord. Jeg tror det er viktig å ha nattogtilbudet på sørlandsbanen, sier Hafsø.

Ikke avgjort

Dag Brekkan, markedsansvarlig for Sørlands- og Jærbanen NSB forteller at NSB ennå ikke har avgjort hva fremtiden for nattoget blir, men at prosessen er i gang.

– Vi må se på hva som er optimalt i fremtiden. Foreløpig er ingenting bestemt, sier Brekkan.

Reiser du med nattoget? Synes du tilbudet bør opprettholdes? Si din mening nederst i artikkelen.

Johan Mihle Laugaland

Johan er klar for å teste sovekupeen på nattoget.

Foto: Johan Mihle Laugaland / NRK