– Vi har vært i dialog med abonnentene i snart et år og lansert det nye aviskonseptet vårt. Vi satser mer på nett og legger flere saker på nett, sier Eugen Hammer, redaktør og daglig leder i Gjesdalbuen til NRK.
I dag begynte Gjesdalbuen å ta betalt for nettjournalistikk. Fra og med i dag må du logge deg inn på nettsidene deres for å få lese. Abonnenter må registrere seg og andre skuelystne må betale.
40 prosent registrert på nett
– Det er svært få abonnenter som kun vil ha papiravis og derfor må vi satse på nett. Vi skal gi et bedre tilbud på nett og da må vi ta betalt. Det er innholdet vi lever av og det koster penger uansettn hvor det publiseres, sier Hammer.
Han forteller at hele 40 prosent av de 3000 abonnentene til Gjesdalbuen allerede har registrert seg på nett i løpet av de to ukene forhåndsregistreringen har vært åpen.
I 2012 ble begynte Stavanger Aftenblad å ta betalt for en del av artiklene på nettsidene sine. Også Rogalands Avis har sagt at de skal begynne å ta betalt for nettavisen sin.
. I maiJærbladet neste avis ut
– Vi har hatt en betalingsrelasjon til leserne siden 1949. Det er bare de siste ti årene Jærbladet har gitt vekk nyheter gratis på nett. I en tid der alle kan publisere, er journalistikk viktigere enn noen gang. God journalistikk koster, sier redaktør Hilde Garlid på Jærbladets nettsider.
Derfor kommer Jærbladet med et nytt aviskonsept den 13. november. Konseptet «J alt» lanseres og artiklene på nettsidene jbl.no vil ikke lengre være åpne for alle. Garlid forteller at avisen nå satser mer på nett.
– Vi har lagt ut flere nyhetssaker på nett i det siste og vi er i gang med en digital styrking av avisen.Vi prøver å gjøre oss mer interessante på nett, sier hun til NRK.
– Jeg tror leserne har betalingsvilje og forståelse for at vi må ta betalt for det vi lager, også på nett, legger hun til.
- Les også:
Nordsjø media-konsernet bak betalingsmuren
Gjesdalbuen er første avis ut i Nordsjø Media-konsernet som består av Jærbladet, Sandnesposten, Strandbuen, Solabladet, Bygdebladet og Gjesdalbuen.
– Vi er piloten i konsernet, og det er kjempespennende. Vi lærer mye og de andre avisene kan lære mye av oss etterpå, sier Hammer.
– Vi følger spent med på det som skjer hos Gjesdalbuen, og satser på å lære av dem, sier Garlid.
Hun forteller at også de resterende avisene i konsernet skal ta betalt for journalistikk på nett innen utgangen av 2014.