Selv om en avgift på drivstoff har vært en suksess i Tromsø, vil ikke samferdselssjef i Rogaland Gunnar Eiterjord innføre ordningen her. Han står fast på at bompenger er det beste selv om enkelte politikere på Nord-Jæren mener at en lokal besinsavgift vil være bedre.
Samferdselssjef i Rogaland Gunnar Eiterjord
En fersk evalueringsrapport fra Tromsø viser at lokal bensinavgift fører til mindre irritasjon blant bilister enn bompenger.
Prøveordning i Troms
I åtte år har Tromsø som den eneste kommunen i landet hatt en prøveordning med lokal bensinavgift. Avgiften er 70 øre per liter. Nå viser en ny evalueringsrapport at hele 75 prosent av innbyggerene foretrekker bensinavgift framfor bompenger.
Årsaken til suksesen er flere, sier høyre-politiker Ragnar Seljevold. - Folk skjønte etterhvert at det var en grei løsning. De betalte avgifter til utbyggingene på bensinsatsjonen og var fedig med det. Og det ble ingen hindringer i trafikken i form av bomstasjoner, sier han.
Stor miljøgevinst
Undersøkelsen viser også at handelslekkasjen har vært liten. Miljøgevinsten stor. Halvparten av bedriftene har redusert kjøringen etter at ordningen med lokal bensinavgift ble innført.
I tillegg viser undersøkelsen at avgiftsorningen var lett å administrere, kostet lite og hadde synlige resultater.
Fornøyd med ordningen
15 millioner kroner har finansieringsselskapet fått inn til veibygging hvert år. I løpet av de åtte årene har kommunen bygget ut veinettet med en milliard kroner. Halvparten fra bensinavgiftene. Både Troms vegvesen, Troms fylkeskommune og Tromsø kommune er fornøyde med ordningen. Nå har de fått forlenget ordningen med fire nye prøveår.
Rammer ulikt
Men, her i Rogaland mener samferdselssjef Gunnar Eiterjord at ulempene er flere.
- Grunnen til at vi ikke har gått inn for denne ordningen er at vi fikk negative signaler fra sentralt hold. Men vi har også hatt motforestillinger i forhold til at det er vanskelig å få en naturlig, geografisk avgrensning på det området vi skulle kreve inn penger på. I tillegg er ordningen slik at den rammer distriktene og næringstrafikken. De som kjører mye blir mer skadelidende ved bensinavgift enn ved bompenger, mener han.