NRK Meny
Normal

Lite champagne på årets oljemesse

Det blir mindre champagne og kaviar på årets oljemesse i Stavanger. Restauranter og cateringselskaper merker godt at det er en bransje i krise som møtes neste uke.

Oljemessen i Stavanger

Det blir mer nøkternt på årets oljemesse enn her for fire år siden, skal vi tro oljebransjen selv. Her er Kong Harald på Statoil sin stand i 2012, og får fremvisning av Statoils daværende konsernsjef Helge Lund.

Foto: Kent Skibstad / NTB scanpix

Karl Erik Pallesen

Karl Erik Pallesen kjøkkensjef på Fisketorget i Stavanger.

Foto: Øystein Ellingsen / NRK

– Tidligere var det høy champagnefaktor, kanapeer og fri bar. Det var helt vilt og ingen tenkte på hva det kostet, sier kokk Karl Erik Pallesen.

Han driver restauranten Fisketorget i Stavanger sentrum og regner med en mer nøktern stil på oljemessa ONS i år.

– Nå spør selskapene om hva det koster. Det er tydelig at de er preget av kuttene i bransjen, sier Pallesen.

På oljemessa for to og fire år siden leide Pallesen ut restauranten til lukkede selskap. Da var det fri tilgang fra menyen og vinkartet for oljegjestene. I år holder restauranten åpen på vanlig måte. Kokken synes det er helt greit med litt mer moderasjon i oljebyen.

– Vi regner med gode dager, men tror nok at gjestene passer litt bedre på lommeboken enn før, sier Pallesen.

Kaviar på tube

Tore Christiansen

Tore Christiansen, konsernsjef i SFF og hovedaksjonær i Oilers.

Foto: Øystein Ellingsen / NRK

Flere bedrifter i olje- og gassindustrien som NRK har snakket med, bekrefter at det blir mindre luksus under årets messe.

– Vi har gått fra champagne og russisk kaviar til Gøy-saft og kaviar på tube, sier Tore Christiansen lattermildt.

Han er mest kjent som hovedaksjonær og styreleder i ishockeylaget Stavanger Oilers, men er også gründer og konsernsjef i SFF – et selskap som driver med rør, blant annet til oljeindustrien.

Christiansen synes det ville vært feil om bedriften nå brukte store summer på fest og dyre middager.

– Nå er det tøffe tider i bransjen og da må vi sette tæring etter næring. Det vil også være et helt feil signal til alle dem som nå går uten jobb, om vi andre boltrer oss i luksus, sier oljegründeren.

Christiansen mener det er bedre å bruke penger på salg, markedsføring og teknologiutvikling.

– Har bransjen også litt godt av dette?

– Ja, vi hadde nok en periode der vi var litt breiale og høye på oss selv. Vi fikk nok et dårlig rykte blant enkelte. Nå tror jeg vi har fokus på de rette tingene og skaper mer levedyktige og robuste bedrifter, sier SFF-sjefen.

Spør om pris

Stian Sjøberg

Stian Sjøberg, salg- og markedssjef i cateringselskapet Matboden.

Foto: Øystein Ellingsen / NRK

På kjøkkenet hos cateringselskapet Matboden i Stavanger er det full fart nå rett før oljemessa. Bestillingene på mat er like mange som før, men bedriftene er mye mer prisbevisste.

– Før spurte ingen hva det kostet. Nå er pris det første de er opptatt av, sier salg- og markedssjef Stian Sjøberg.

Flere oljebedrifter velger i år å feste i egen kantine og bestiller takeaway, framfor å gå på dyre restauranter.