– Alt gikk jo i surr. Så tenkte jeg liksom, i Thomas minne, vår bror, vår beste venn, så var det viktig at vi ikke dveler, ikke venter en dag eller to, men at vi samles en plass.
– Så tenkte jeg at da skriver jeg på Facebook, i enighet med familien, at vi samles utenfor Barberstuen om i underkant av en time, sier Kjetil Fevang.
Den 21. januar døde broren hans Thomas Fevang, bare 26 år gammel.
Gjennom Facebook inviterte Kjetil Fevang til spontan minnemarkering utenfor barbersalongen de drev sammen i Stavanger.
– Så kommer det jo nesten 300 mann på under en time. Folk delte jo dette videre på Facebook og, så det kom jo veldig mange. Det var veldig fint å få det så fort etterpå. Det var godt å være så mange, selv om jeg ikke ønsket å snakke med så mange, var det godt å være mange sammen, sier han.
1500 fulgte Thomas til graven
De tre Fevang-brødrene har brukt Facebook aktivt i tiden etter brorens bortgang, også til å invitere til begravelsen.
Rundt 1000 inviterte på Facebook ble til over 1500 venner som stilte for å følge Thomas til graven.
– Så føler jeg jo at når folk har trykket på at de har lyst til å være med, så føler jeg at bare da så sier de at jeg er her for deg. Jeg ønsker å hedre Thomas, et klikk og så betyr det faktisk mye, sier Fevang.
- LES OGSÅ: Du bør opprette digitalt testamente
- LES OGSÅ: Får vite om dødsfall på Facebook
– Thomas var alltid åpen
Brødrene har mottatt flere tusen klikk, meldinger og hilsener gjennom det sosiale mediet. De forteller om en overveldende respons fra kjente og ukjente i tiden etter dødsfallet.
– Det varmer jo, men vi kan jo ikke ta mot alt sammen. Det blir jo veldig mye for oss og, men det jo helt konge at folk gjør det og. Det viser jo at de bryr seg og at de vil verne oss for den harde turen som kommer nå fremover, sier yngstebror Anders Fevang.
Visste dere med en gang at dere ville være så åpne og få med så mange?
– Ja, jeg var i hvert fall helt sikker på det. Det var det Thomas gjorde med alle. Han var alltid åpen og tok alltid med seg alt og alle på ting som skjedde. Han var et vandrende glis på veien som jeg kaller det, sier han.
- LES OGSÅ: Død på Facebook
– Å treffe folk er det som betyr noe
For Kjetil har det vært en ny opplevelse å dele så mye av seg selv på nettsamfunnet.
– Thomas var mer slik. Han kunne dele litt av seg selv på Facebook. Det var hans måte å kunne gjennom tunge tider på. Da vet jeg at i og med at han gjorde det her, så nådde det ut til så mange mennesker. Derfor var det naturlig for oss å skrive ut for å få folk til å kjenne på hvordan vi har det, uten at du nødvendigvis denne gangen trengte å svare tilbake igjen, sier Kjetil.
I dag er fortauet utenfor Fevangs Barberstue i Stavanger dekket med blomster og bilder og lys. Det kan ikke erstattes av Facebook.
– Det å treffe folk. Det er jo det som betyr noe. Det å sitte å ta en kaffe med noen og faktisk snakke med dem. Det er det som betyr noe. Dette er bare en måte å nå ut til folk på, utlevere beskjeder. Det er jo det som betyr noe, tilstedeværelsen av faktisk face to face, sier Kjetil.
– Leit hvis vi lar de sosiale mediene fullstendig overta
Prest Asbjørn Salthe fikk selv invitasjonen til begravelsen til Thomas Fevang på Facebook.
– Den har gått til venner og venners venner og venners venners venner, sier han.
Han ser at den digitale sorgen er i vekst.
– Jeg merker jo selv at jeg har mye lavere terskel for å trykke liker-knappen på Facebook enn å ringe til noen å si: Kondolerer, så leit å høre at du mistet moren din. Terskelen til å engasjere er jo mye lavere. Kanskje ligger det ikke like mye i det som at jeg sender en blomst levert på døren, sier Salthe til NRK.
– Er det bare bra?
– Jeg synes ikke det er så mye galt i det. Men jeg tror det vil være leit hvis vi skal la de sosiale mediene fullstendig overta for den nærere, menneskelige kontakten, mener presten.