Hopp til innhold

Lei av signalfeil på Jærbanen

Lokomotivfører Kolbjørn Bakke mener Jærbanens signalanlegg byr på unødvendige problemer, og bør byttes ut.

Kolbjørn Bakke

Det har den siste tiden vært store forsinkelsen på Jærbanen. Dette skyldes ofte signalfeil. Kolbjørn Bakke er lokomotivfører på Jærbanen.

Foto: Øystein Ellingsen / NRK

Problemene på Jærbanen startet torsdag morges, og har skapt store forsinkelser i togtrafikken torsdag og fredag. Buss ble satt inn for tog, og jernbaneverket meddelte nok en gang at forsinkelsen skyltes signalfeil.

Like før klokken 14. fredag ettermiddag kunne markedsansvarlig i Sørlandsbanen og Jærbanen, Dag Brekkan, informere om at det er bedring i sikte, og at alle tog skal gå som planlagt. Jernbaneverket håper i følge han å få alle tog i rute i løpet av ettermiddag og kveld fredag.

– Jeg mener det er kritiske strekninger hele veien fra Egersund til Sandnes. Signalanlegget er fra 1955, så det bør hvertfall byttes ut, og det bør foretas en skikkelig renovering av det meste her, sier lokomotivfører Kolbjørn Bakke.

– Slitasje er stort sett grunnen

Bakke er lei av problemene det overmodne anlegget fører med seg. Det er også Salg- og servicevert på Egersund Stasjon, Harald Klippenberg.

– Når det oppstår problemer så er det stort sett et resultat av slitasje, det kan vi si. I går var vi heldige og fikk av gårde de tre første togene før problemene begynte halv syv. Da fikk vi noen ombord på et nattog fra Oslo, sier Klippenberg.

Ivar inge Sæstad

Ivar Inge Sæstad har arbeidet på Egersund stasjon i en mannsalder.

Foto: Øystein Ellingsen / NRK

Ivar Inge Sæstad jobber også på Egersund stasjon. går skulle han ikke på jobb før halv elleve, men ble vekket av telefon fra NSB i Oslo klokken seks.

– De lurte på hvor mange busser de måtte bestille når det var stengt mellom Nærbø og Klepp. De har avtaler på forhånd i området, og vet hvor de skal ringe for å bestille, men de har ikke helt kontroll på hvor mange passasjerer som reiser på strekningen. Det vet vi, sier Sæstad.

«Feil på signalanlegget»

Henning Lode

Henning Lode er informasjonssjef i Jernbaneverket.

Foto: Gunnar Morsund / NRK

Beskjeden til alle de ventende passasjerene på Jærbanen i går var feil «på signalanlegget». Den blir ofte brukt, selv om det ikke nødvendigvis er det som er årsaken. Publikum må få en beskjed de kan forholde seg til, sier informasjonssjef i Jernbaneverket, Henning Lode.

– Den første beskjeden vi fikk i dag var at det var feil på signalanlegget, men da vi fikk undersøkt det videre viste det seg at det var feil på en kabel, som førte til at signalene ikke førte frem sier Lode.

Er det på tide å skifte ut det over 50 år gamle signalanlegget?

– Jeg skal ikke gå inn på detaljer rundt sikringsanlegget. Det har vært mye omtalt, og vi er inne i en prosess rundt det i arbeidet med dobbelspor på Ganddal, men det er ingen konkrete planer, sier han.

Lode tør ikke å anslå om reisende med Jærbanen må belage seg på en vinter med mye signalfeil og venting.

Jærbanen

Det har den siste tiden vært store forsinkelsen på Jærbanen. Dette skyldes ofte signalfeil.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK