Hopp til innhold

Landets mest effektive bomstasjon?

Bar en prosent av pengene som kreves inn går til administrasjon.

Mastrafjord i Mortavika
Foto: Gunnar Morsund / NRK

Kart T-forbindelsen

T-forbindelsen vil korte ned veien mellom Karmøy og Tysvær, og Tysvær og Haugesund.

Foto: Statens vegvesen

I fjor ble det tatt inn 96 millioner kroner i bompenger på ferjene over Boknafjorden. Bilistene betalte 74 millioner, i tillegg kom renteinntekter på 22 millioner kroner. Dette er en samlet økning på 6,1 prosent fra året før.

Haugaland bompengeselskap har nå 300 millioner kroner på bok, som er med på å finansiere byggingen av T-forbindelsen .

- Det er en flott trafikkutvikling over Boknafjorden. Og i fjor var vi svært heldige med plassering av pengene som ga oss god avkastning, sier styreleder Kjell Arvid Svensen i Haugaland bompengeselskap.

Svendsen er stolt over å si at bare 0,5 til en prosent av pengene som tas inn går til å administrere bompengeselskapet, og da hadde selskapet råd til å øke den årlige styrelderlønnen fra 10.000 til 20.000 kroner.

Bilistene betaler alt

Det skal fortsatt kreves inn bompenger på ferjene over Boknafjorden i tre og et halvt år. Det betyr nye 250 millioner kroner, som gjør det mulig å bygge T-forbindelsen nesten uten at det er behov for å låne penger, og dermed blir renteutgiftene svært små.

- Nå håper vi at byggeprosjektet blir vellykket, slik at vi får en flott åpning av det nye veianlegget i 2013, sier Svendesen.