Lærerne vil heller jobbe offshore

Den videregående skolen mangler lærere til å undervise unge som vil ha jobb i oljeindustrien. Årsaken er at lærerne selv foretrekker jobb i oljeindustrien framfor det offentlige.

Den videregående skolen mangler lærere til å undervise unge som vil ha jobb i oljeindustrien. Årsaken er at lærerne selv foretrekker jobb i oljeindustrien framfor det offentlige.

Det er ikke nok lærere for å opprette et tilstrekkelig antall studieplasser innen tekniske fag.

Runar Jacobsen

Tina Ekehaug er elev på industriteknologi ved Godalen videregående skole.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK
Tina Ekehaug

Tina Ekehaug er elev på industriteknologi ved Godalen videregående skole.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK
Ståle Wold, seksjonssjef Rogaland fylkeskommune

Ståle Wold er seksjonssjef i opplæringsavdelingen i Rogaland fylkeskommune.

Foto: Arne Brommeland / NRK

Industriteknologi er en linje med lyse framtidsutsikter, og det er mange elever som kjemper om plassene på studieretningen. I år var det flere søkere enn noensinne.

– Planen min er å jobbe i Nordsjøen i fremtiden. Det er vel planen til de fleste som går denne linjen. Det er drømmen, sier Runar Jacobsen, elev ved Godalen videregående skole i Stavanger.

– Jeg vil jobbe enten på land eller i Nordsjøen. Du tjener godt og gjør noe for landet ditt, sier Tina Ekehaug, elev ved Godalen.

– Sitter igjen med svarteper

Men mens ungdommen nå drømmer om oljejobber sliter skolene med å gi et godt tilbud. Ved Godalen videregående skole i Stavanger har de i år måtte legge ned en VG2-klasse i industriteknologi fordi de mangler lærere.

– Det er et stort problem. Vi konkurrerer med det private. En del av de som har den kompetansen vi er på jakt etter, ønsker heller å jobbe innenfor oljebransjen. Vi sitter igjen med svarteper, og får ikke lærere til å utdanne nye folk som trengs ute i oljeindustrien, sier Ståle Wold som er seksjonssjef i opplæringsavdelingen i Rogaland fylkeskommune.

En måned før skolestart var det ennå 40 søkere til elektro og industriteknologi som ikke hadde fått skoleplass fordi det hverken var plass eller lærere til dem.

– Uken før skolestart fikk vi tilbakemelding fra en del av de store skolene om at vi kunne få lov til å overbooke, sier Wold.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Elever ved industriteknologi på Godalen videregående skole

Elever ved industriteknologi på Godalen videregående skole.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

Droppet Nordsjøen for læreryrket

– Vi klarer ikke å utdanne nok folk til industrien, og derfor får ikke vi kandidater til å bli lærere heller. Det er noe som biter seg selv i halen, sier Kåre Øen.

Kåre Øen

Kåre Øen droppet jobben i Nordsjøen for å undervise i industriteknologi.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

Han er faglærer på VG2 i industriteknologi. Runar Jacobsen og Tina Ekehaug er klare på hva de vil bruke utdanninga til, og lærer Øen starta den gang selv i den enden, før han i 1999 hoppet av for å bli lærer.

– Jeg var rett og slett lei av å reise i Nordsjøen, og læreryrket har alltid frista meg. Det er ikke verdens beste lønn, men det er det beste miljøet du finner, sier han.

Han forstår likevel at mange yngre ikke lar seg friste av læreryrket:

– Feilen er at vi som ikke har gjeld tjener best. Ungdommen som trenger penger, tjener nesten ingenting på å bli lærer. Lønnen for de unge må derfor opp, legger han til.

Ønsker hjelp fra bransjen

Berte Grane

Berte Grane er rektor ved Godalen videregående skole i Stavanger.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

Rektor på Godalen, Berte Grane, har de siste årene sett at lærere lar seg lokke av godt betalte oljejobber. Men skal den onde sirkelen som nå er i ferd med etablere seg, kunne brytes, må også bransjen sjøl på banen, mener hun.

– Vi vil jo aldri kunne konkurrere på lønn. Vi må tilby noe annet i tillegg, sier hun.

– Bransjen kan stille med folk og være med på å betale et mellomlegg for at deres ansatte må avtjene en slags verneplikt ved å undervise i skolen, sier Grane.

– Dersom de vil ha lærlinger skal søke disse fagene, må de også stille opp i forhold til det å tenke fagfolk fra bransjen som kan gå inn og gjøre en jobb i forhold til skolen. Vi har forsøkt å låne folk fra bransjen uten å lykkes, sier hun.