Politiet mener at den tiltalte kvinnen fikk refundert 20 millioner kroner fra Rikstrygdeverket med utklipp av kundens signatur som vedlegg.
Politiet mener at det påståtte bedrageriet har foregått på følgende måte:
Laget ny faktura
Når en kunde kom inn i butikken for å kjøpe hjelpemidler på blå resept, kvitterte kunden for varene. I ettertid skal tiltalte ha laget en ny faktura med en varemengde som var langt høyere enn det som ble solgt. Problemet var at hun da satt med et refusjonskrav som ikke inneholdt kundens kvittering. For å få fakturaen godkjent av trygdeetaten skal hun derfor ha klippet ut signaturen til kunden fra den opprinnelige fakturaen og festet denne som et vedlegg til den nye fakturaen. Deretter ble fakturaen sendt til trygdeetaten for refusjon.
Dette har trygdekontoret godkjent i en årrekke - helt tilbake til 1993 og frem til april i fjor.
Fem ganger så mye som hun hadde krav på
Bare i 1999 skal den tiltalte kvinnen ha fått utbetalt 5,4 millioner kroner i refusjon selv om hun bare disponerte en varemengde som ville ha gitt en refusjon på 1,2 millioner kroner. Det vil si at hun har fått tilbakebetalt nær fem ganger så mye penger som det hun hadde krav på.
Hvordan dette har vært mulig, vil ingen i dag svare på.
NRK Rogaland har vært i kontakt med en rekke sentrale ledere både i trygdeetaten lokalt og Rikstrygdeverket. Ingen vil si noe som helst om rutinene som er fulgt. Det vil de bli pålagt å gjøre når rettsaken starter 19. mars i Stavanger byrett.