Hopp til innhold

Har kutta ut 14.000 liter frityrolje

Statoil har kutta frityrolje, fløte og bacon for å sikre at offshorearbeiderne holder seg slanke nok for offshorejobbing. Nå lager de kokebok med de nye rettene.

Oljeeventyret til Statoil har fått en brå reduksjon, i alle fall når det gjelder frityrolje. Mellom 2007 og 2010 har selskapet redusert bruken av frityrolje med 14.000 liter på plattformene i Nordsjøen og Norskehavet.

Statfjord A

De ansatte på Statfjord A er fornøyde med den nye offshorematen.

Foto: Woldcam/Statoil

– Før brukte vi om lag en kasse margarin om dagen, nå bruker vi mindre enn det i uka sier kjøkkensjef Per Skaar på Statfjord A.

Det er livvidden på arbeiderne og fokuset på helse og kosthold i media som har fått flere av oljeselskapene til å også øke fokuset på dette offshore. I kravene for å få helseattest til å jobbe offshore må man nemlig ikke være så overvektig at det går ut over arbeidsoppgavene.

Livvidden og vekta måtte ned

Chris Kalvø har jobbet på Statfjord-feltet siden starten for over 30 år siden. På den tiden har ting forandret seg voldsomt, og han erkjenner at ikke alt var bedre før.

– Før hadde vi jo folk på over 120 kilo, og hvis det skjer en ulykke eller noe så ødelegger man jo seg selv bare på å flytte personen til førstehjelp, sier Kalvø.

Han forteller og at flere og flere så at dette bar feil vei, og at det måtte bli mer fokus på mat og helse i Nordsjøen.

– Før var det amerikatilstander med biff hver dag, sier han mens han spiser dagens lunsj som består av kylling.

Saken fortsetter under bildet

Chris Kalvø spiser lunsj på Statfjord A

Chris Kalvø har vært på Statfjord siden starten på slutten av 70-tallet, og innrømmer at ikke alt var bedre før.

Foto: Ole Andreas Bø

– Det er ikke fastsatt noen vektgrenser i gjeldende sikkerhetsbestemmelser, men vekt over 120 kg og livvidde-bredde over 115 cm må anses som en særlig utfordring sikkerhetsmessig, skriver elsedirektoratet i sin veiledning for helsesertifikat.

Lager kokebok

Og for å få arbeiderne til å holde vekta måtte sunn mat opp og frem, og fløte, olje og bacon gjemmes litt vekk.

– Smør og fløte har jo vært det store i mange år, og det er jo det store ennå. Men vi har som mål å ha ett sunt alternativ til lunsj, middag og nattmat, tilgjengelig til enhver tid, sier kjøkkensjef på Veslefrikkplattformen, Tore Thomassen.

Saken fortsetter under videoen

Video e2f27857-bc41-4f37-8f81-29e80c07959e.JPG

Sunnere kost offshore gjør de ansatte sunnere og friskere.

Han og et lite utvalg plattformkokker er på Norrøna storkjøkken i Stavanger når NRK møter de. Der lager de plattformmaten ned i porsjonsstørrelser, og målet er en kokebok.

–Er dette sunn mat dere nå lager?

– Ja, alt her er sunt. Man ser på folk ute som bare spiser feit, usunn mat, og ser at de bare blir større og større rundt magen, men når vi fokuserer på spise sunt og trimme da får vi en god kombinasjon. Og kanskje blir magen litt mindre, forteller veslefrikkokken.

"Men pommes fristen min får du aldri"

Kjøkkensjef på Statfjord A, Per Skaar.

Kjøkkensjef per Skaar på Statfjord A innrømmer at de ansatte er ganske glade i pommes frites. Men de får det ikke så ofte.

Foto: Ole Andreas Bø

Men det er ikke bare grøntfôr og fisk som tar plass på tallerkenene til de ansatte på Statfjord A denne dagen.

– Det var litt dårlig timing at dere kom akkurat den dagen vi har pommes frites. De liker pommes frites, de liker egentlig veldig godt det som er usunt, sier kjøkkensjef Skaar.

– Men prøver de å spise sunt?

– Ja, de prøver ikke bare, de klarer det. Men det skal sies at de er veldig glad i pommes frites, sier kokken med et smil.

Nye krav til helseattest

– Vi har som mål at maten ikke bare skal se god ut og smake godt, men den skal og gjøre godt, forteller ernæringsrådgiver i Statoil, Ragnhild Lekvem Fimreite.

I de nye kravene fra januar 2011 ble det lempet litt på kravene om maksvekt og livvidde, og arbeidere som nå går over helsekravene får seks måneder på seg til å gå ned i vekt før de får elsesertifikat med normal holdbarhet på to år.

Fylkesmannen i Rogaland er ansvarlig for eventuelle dispensasjoner, og forteller til NRK at det har kun kommet inn ti søknader siden januar 2011. To av disse har fått endelig avslag. Til sammenligning jobber det over 20.000 mennesker offshore.