Hopp til innhold

– Den alminnelige surhet er ikke mitt anliggende

Kjell Pahr-Iversen ser storheten i livet og i alt rundt seg hver dag, og den følelsen har han festet til lerretet gjennom 60 år. I desember blir Stavanger-kunstneren 80 år.

Kjell Pahr Iversen i atelieret sitt i Hillevåg.

JUBILANT: Kjell Pahr-Iversen (79) jobber tolv timer hver dag i atelieret sitt i Hillevåg.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Og han jobber fortsatt tolvtimersdager i atelieret i Hillevåg.

– Jo mer man jobber, jo mer krefter får man, og det er lurt å gå hjem på en opptur, som i engelske kriminalserier.

– Du skaffer deg en «cliffhanger»?

– Nettopp. Slik at man må tilbake og fortsette.

Ikon-malerier av Pahr-Iversen i foajeen til Clarion hotell, Stavanger.

Pahr-Iversen er særlig kjent for sine ikon-malerier. Disse henger i foajeen i Clarion hotell i Olavskleivå i Stavanger.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Feires hele året

Jubileet skal feires med bøker og dokumentarfilm, seminar og festkonsert. Lørdag åpner en retrospektiv utstilling ved Sølvberget galleri i Stavanger kulturhus. Senere i år skal han stille ut i Moskva.

Pahr-Iversen er innkjøpt av Nasjonalgalleriet og flere andre museer, og bildene henger også i mange private hjem i Stavanger. Få nålevende kunstnere i byen har en så sterk posisjon i folks bevissthet. Maleriene er «overalt» – på hotell, i kapell og styrerom.

Clarion Hotel i Stavanger er dekorert med kunst av Kjell Pahr-Iversen ute og inne.

Clarion Hotel i Stavanger er dekorert med kunst av Kjell Pahr-Iversen, både ute og inne.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

De fargerike bildene avslører sans for både botanikken og skaperverket.

Herbarium-bildene er som kirurgiske snitt i kropper og vekster, mens Ikon-serien er inspirert av gresk-ortodokse helgenbilder.

Pahr-Iversen på veggen i styrerommet ved Universitetet i Stavanger.

Universitetet i Stavanger har mange malerier av Pahr-Iversen, og planlegger utstilling og seminar om ham til høsten. Dette er fra styrerommet i Arne Rettedals hus ved UiS.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Driver ikke med skaperi

Stavanger Aftenblad omtalte ham nylig på lederplass som «ein målar for lyset og livet»; en beskrivelse han kjenner seg igjen i:

– Ja, noe annet ville være nokså vanvittig i min situasjon. Det ville være skaperi.

– Såpass?

–Man kan jo ikke finne opp sorg. Jeg har hatt min del, men jeg kommer med sorg omdannet til noe annet, nemlig livsenergien. Troen på at hvis du jobber hardt i dag, så kan det bli bedre i morgen. Så enkelt.

– Noen er mer negative?

– Ja, men altså, når de ser ut på et landskap i sol. Hva skal de så gjøre med det? Det er jo helt umulig. Å baktale livet har aldri vært noe for meg.

– Men det er mye elendighet i verden?

– Ja, men det ville være tåpelig å tro at man kan lage kunst på vegne av andres fornedrelse og sorg. Det ville være umoralsk etter min mening. Man må lage kunst ut ifra sin egen situasjon.

Kjell Pahr-Iversens altertavle i Lagård kapell i Stavanger.

«Omarmingen» er tittelen på Pahr-Iversens altertavle i Lagård kapell i Stavanger, en av mange offentlige utsmykninger.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

«Det skulle være som i et Händels sluttkor, hvor alle vi nedbøyde, gjennomvåte og redde, i sorgens og fortvilelsens øyeblikk, reiser oss og synger. Intet mindre»

Kjell Pahr-Iversen / I brev til kirken da han leverte altertavlen i Lagård kapell, 2011.

Framtredende kunstner

Kunstkritiker Trond Borgen skriver bok om Pahr-Iversen, som han mener er en framtredende kunstner:

–Han slo seg inn i norsk billedkunst med fynd og klem på slutten av 50-tallet, og der har han blitt siden.

– Hva ligger i boktittelen din – «Det krumme skal bli rett»?

Kunstkritiker Trond Borgen i atelieret til Kjell Pahr-Iversen.

Kunstkritiker Trond Borgen mener Pahr-Iversen er en framtredende representant for sin generasjon kunstnere i Norge.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

– Han er modernist, og retter ut de bøyde linjene som er i figurativ kunst. Dessuten stammer uttrykket fra Bibelen, og visjonen om at det triste og traurige livet på jorden skal forvandles til noe bedre. Det er jo det han alltid har malt; at livet er grunnleggende godt.