Her kan du se kunstverk som er vist tidligere
Konkurransetekst nederst på siden
Aase Texmon Rygh ble født i Langhamn i Troms 1925. Da hun debuterte ved Høstutstillingen i 1950, vakte hennes kvinnestatuett som var skåret i oregon pine oppmerksomhet. Selv om motivet fremdeles var fullstendig figurativt, en ung kvinneskikkelse stående i kontrapost, gikk Ryghs intensjoner tydeligvis i abstraherende retning.
Separatutstillingen i 1952 bekreftet tendensen mot den helt abstrakte og stiliserte form. Gjennom de utstilte skulpturene, demonstrerte Rygh sin raske og logiske utvikling fra ordinære realistiske studier, via diverse stiliseringsforsøk og helt fram til det gjennomførte abstrakte, nonfigurative uttrykk.
Kunstnerens debututstilling tiltrakk seg, på grunn av det radikale og modernistiske formspråket, stor offentlig interesse. Til tross for positiv respons fra datidens aviskritikere, innebar denne perioden en kamp for anerkjennelse og respekt.
I 50– og 60–årene domineres kunstnerens formspråk av geometriens eller naturens grunnformer, noen ganger brukt hver for seg, andre ganger i kombinasjoner. Med dette formspråket markerte Rygh etterkrigsmodernismens inntog i norsk billedhoggerkunst. Hennes høyst originale bidrag til billedkunstens kollektive utvikling kan også sees i lys av de organiske prinsippene, som har blitt fulgt av Henry Moore og Barbara Hepworth. Hva gjelder fremgangsmåte, er Rygh egentlig ingen konstruktivist. Det organiske formede er en absolutt nødvendig bestandel i sluttproduktet, derfor modellerer hun alle sine skulpturer, selv de aller største, i leire eller bygger dem opp med gips.
I tillegg til skulpturer i tre, jobber Texmon Rygh i bronse. Hun har også jobbet med sveiseteknikk og polyester. Mot slutten av 60-tallet begynte Rygh å realisere sine skulpturer i monumentale formater, beregnet for utendørs oppsetting. Ryghs skulpturer skapes i et vekselspill mellom intuisjon og beregning. I inspirasjonsfasen henter Rygh impulser både fra dansens heftige rytmemønstre og fra naturens grokrefter, men i de ferdige skulpturene er alt tilfeldig og spontant dempet ned til et minimum. I 50 –årene gjorde Rygh en pionerinnsats for at det abstrakte formspråket skulle bli innført og godtatt i norsk billedhuggerkunst. Rygh er dessuten en av de få 50-tallsmodernistene som i moden alder og under skiftende estetiske konjunkturer, har holdt fast ved sin ungdoms idealer og utviklet dem kresent.
Tittelen på Aase Texmon Ryghs skulptur Möbius, som står på plassen foran Rogaland Kunstmuseum, er oppkalt etter en spesiell historisk figur. Hvem var Möbius? 1. Tysk konstruktivist 2. Tysk matematiker og astronom 3. Tysk psykoanalytiker
Svaret sender du til: Wenche Lamo Hadland
Riktig svar i på forrige ukes konkurranse var alternativ 3: C. Smith.