NRK Meny
Normal

Kritiserer svart/hvitt-historier på krigsmuseer

Masterstudent etterlyser museer som gir et mer nyansert bilde av det som skjedde i Norge under krigen.

Rogaland Krigshistoriske Museum, Sola

Morten Aanestad kritiserer det han mener er en ensidig framstilling av andre verdenskrig.

Foto: Anett Johansen Espeland / NRK

– Dette er et veldig typisk tablå. En erkenorsk motstandsmann med nikkers og treski, som sitter i hytta med radioen sin, sier Morten Aanestad om utstillingen ved Rogaland Krigshistoriske Museum på Soma i Sandnes.

– Jeg savner kanskje at vi i større grad møter mennesker som var her, ikke bare disse ikonene igjen og igjen, sier han.

Morten Aanestad (til venstre) og Sondre B. Hvam

Morten Aanestad (til venstre) kritiserer norske krigshistoriske museer. Sondre B. Hvam er driftsleder for fly og krig i Jærmuseet.

Foto: Anett Johansen Espeland / NRK

Aanestad studerer historiedidaktikk ved Universitetet i Stavanger. Han har analysert hvilken historie som fortelles ved dette og tre andre krigshistoriske museer; Norges Hjemmefrontmuseum i Oslo, Arqebus i Tysvær og Dalane Folkemuseum i Egersund.

Han fant en ensidig framstilling av andre verdenskrig.

– Det blir tegnet et bilde av at nordmenn var sterke, stolte og gode, og hadde sin fulle hyre mot ren ondskap. Det er en svart/hvit-fortelling der vi ikke utfordrer det med krig så mye. Du møter ikke den tyske soldaten med hjemlengsel, du møter en uniform, sier Aanestad.

Tidsvitner

Museét i den gamle Somaleiren i Sandnes er bygget opp av entusiaster og samlere, men er nå overtatt av Jærmuseet. Her, som hos de andre, savner Aanestad historien om det han kaller resten av krigen. Om de som tok dårlige valg, sykesøstrene, mødrene, om de nyforelskede som endte i skam, og om redselen til de tyske soldatene.

Rogaland Krigshistoriske Museum, Sola

En erkenorsk motstandsmann med nikkers og treski, som sitter i hytta med radioen sin. Slik beskriver Morten Aanestad dette tablået ved Rogaland Krigshistoriske Museum.

Foto: Anett Johansen Espeland / NRK

– Vi ser en tendens til at vi løfter opp oss sjøl og våre egne gjerninger og helst hysjer ned det som er kritikkverdig fra Norge sin side. Rogaland krigshistoriske museum har for eksempel timevis med intervjuer med tidsvitner på begge sider av krigen som de sitter på, sier Aanestad.

Stadig endring

– Det er noe vi må se på, sier Sondre B. Hvam, som er driftsleder for fly og krig i Jærmuseet.

75-årsmarkeringen for invasjonen av Norge i år, samt utallige bøker og filmer de siste årene, viser at interessen for andre verdenskrig fortsatt er stor.

– Det er klart viktig å fortelle historien, men hvordan vi skal fortelle historien er noe av det vi skal se nærmere på utover høsten før vi setter i gang prosjektering av utstillingene.

For nå skal Rogaland Krigshistoriske museum slås sammen med Flyhistorisk museum i Sola, og i 2017 åpner nye utstillinger i Sømmevågen i Sola.

– Det er for at vi skal forbli relevante i en verden som er i stadig endring. Teknologien kommer inn i stadig større grad. Vi får stadig større konkurranse med TV, fornøyelsesparker og alt det som er ute i den moderne verden. For at museene fremdeles skal være relevante, må vi nesten kaste oss på trenden og være en del av det moderne samfunn, sier Hvam.