Hopp til innhold

KrF vil bygge ut E39

Store deler av E39 gjennom Vest-Agder og Rogaland er ikke dimensjonert for trafikkmengden som er i dag. Det vil KrF gjøre noe med, lover fylkeslederne.

Åpning av ny E39 over Fedafjorden, høsten 2006
Foto: Svein Sundsdal / NRK

- Jeg mistet selv tre sambygdinger i en ulykke på E-39 ved Helleland i fjor høst, fordi det ikke var midtdeler i veien. 

Det sier fylkesleder i KrF i Vest-Agder, Torhild Brandsdal. 

Hun og 140 andre KrF-ere fra Agder-fylkene og Rogaland har vært samlet fredag og lørdag for å diskutere den felles europaveien E39.

Torhild Bransdal, fylkesleder KrF i Vest-Agder
Foto: Svein Sundsdal / NRK

Men hva kan KrF, som et opposisjonsparti, få gjort når det trengs milliardinvesteringer for å løfte europaveistandarden?

- Nei, det er selvfølgelig begrenset i første omgang.  Men vår rolle som opposisjonsparti er nettopp å peke på det som er skjevt i samfunnet og løfte det fram, sier fylkesleder i Vest-Agder KrF, Torhild Brandsdal.

 

 

 

 

Ser ved selvsyn

Det var 140 KrF-ere fra tre fylket samlet til vårkonferanse i Mandal.  De som kom nordfra opplevde tydelig at deler av E39 ikke hadde den nødvendige standarden da de kom kjørende til samlingen.

Leder i Rogaland KrF, Kjell Arvid Svendsen, kom selv fra Karmøy.

- Det er klart vi skal jobbe for en bedre E39, men det er også viktig å peke på et alternativ.  Det er å få mer av trafikken over på tog, sier Svendsen.

 

 

 

Kjell Arvid Svendsen er ordførar i Karmøy kommune
Foto: NRK

Kø for KrF

Også partimedlemmene fra Rogaland opplevde problemene med E39, da de kjørte sørover mot Mandal.

- Det tok oss 45 minutter å komme fra Forus til avkjøringen til Sandnes, på grunn av stor kø.  Slik er E39 sentralt på Nord-Jæren en fredag ettermiddag, sier Svendsen.