Arbeidstilsynet krever at alle Volvo hjullastere med spakstyring trekkes tilbake fra 1. juni. Årsaken er at spakstyringen kan ta kontrollen over rattet.
- Kunne skjedd hvem som helst
En slik hjullaster var involvert i dødsulykken i Bjerkreim i november, der tre personer omkom. Sjåføren er siktet for uaktsomhet. Advokaten hans, Asbjørn Stokkeland, mener tilbaketrekkingen viser at ulykken ikke var sjåførens skyld.
- Det bekrefter det som vi har ment hele tiden, at dette kunne skjedd hvem som helst av de mange brukerne av disse maskinene, sier Stokkeland.
Tilbaketrekking
Arbeidstilsynet har undersøkt Volvos hjullastere med spakstyring og krever at de blir trukket tilbake.
- I tilleg krever vi at det ikke blir videre omsetning av Volvo hjullastere med denne type styring, sier senioringeniør i Arbeidstilsynet, Ole Kristian Vik.
Forbudt på veg
Mange hjullastere fra Volvo kan styres med både styrespak og ratt. Spaken er praktisk når sjåføren skal laste og losse og bevege seg i liten fart på anlegg. Innretningen er laget fordi mange sjåfører får slitasjeskader. Men i instruksjonsboken sier Volvo at det er forbudt å bruke spakstyringen på veg, og de advarer sterkt mot å bruke styrespaken i over 20 kilometer i timen. Likevel er det mulig på noen modeller. Om ikke sjåføren husker å kople ut spakstyringen kan det få dramatiske konsekvenser.
Tre omkom
- Det går det an å glemme, da kan sånne ting skje som det skjedde i november i fjor, sier Vik.
Da omkom tre personer etter at en hjullaster skar over i motgående kjørefelt. Sjåføren har forklart at han uten å vite det kom borti styrespaken, og at den overstyrte rattet. Selv om han svingte rattet mot høyre gikk hjullasteren mot venstre og kolliderte med personbilen.
Spaken overstyrer
Dette skal ikke være mulig i følge Volvos egne spesifikasjoner. Rattet skal alltid bestemme. Men det er flere sjåfører som har opplevd dette.
- Da har maskinen tatt den veien som spaken indikerer, i stedet for rattet, sier Ole Kristian Vik. Han bekrefter at det også skjedde da Arbeidstilsynet prøvde selv.
Skal ikke være mulig
Arbeidstilsynet viser også til at de mener spakstyringen, slik den fungerer, er i strid med maskinforskriftene, som sier at det ikke skal være mulig å utilsiktet styre maskinen slik at det utgjør fare.
- Slik vi tolker maskinforskriften skal det ikke være mulig, men det er det i dette tilfellet.
Nå har Arbeidstilsynet gitt Volvo et varsel om vedtak med svarfrist til 30. mars. Det har ikke lykkes oss å få en kommentar fra Volvo i denne saken.