Hopp til innhold

Krangel om eldretransport kan ende i retten

Stavanger kommune krever tilbakebetalt nesten én million kroner fra Norgestaxi for tjenester de hevder de aldri har bestilt. Norgestaxi avviser kravet, og nå kan konflikten ende i retten.

Thor Jåsund

Thor Jåsund i Norgestaxi i Stavanger mener det er nødvendig med «hjelpemenn» i drosjene for å hjelpe de eldre inn og ut. Kommunen avviser at de har bestilt dette og vil ha nesten en million kroner tilbake.

Foto: Rolv Christian Topdahl / NRK

Elvur Hrønn Thorsteinsdottir

Innkjøpssjef i Stavanger kommune, Elvur Hrønn Thorsteinsdottir

Foto: Privat

– Det er rett og rimelig at Norgestaxi betaler tilbake det de urettmessig har fått, sier innkjøpssjef i Stavanger kommune, Elvur Hrønn Thorsteinsdottir.

Hun mener at Norgestaxi har feilfakturert Stavanger kommune for nærmere en million kroner,

Fra juni 2011 fram til i sommer kjørte Norgestaxi eldre til og fra de tre eldresentrene Vågedalen, Haugåstunet og Bjergåstjern på oppdrag fra kommunen.

– Mange trenger ekstra hjelp

Konfliktens kjerne er såkalte «hjelpemenn». En hjelpemann er en mann eller kvinne som hjelper de eldre ut og inn av drosjen,

En seriøs innkjøpsorganisasjon må betale for de tjenestene de får levert.

Thor Jåsund

Ifølge kontrakten med Stavanger kommune skal brukene være maksimalt 40 minutter i bilen, sier daglig leder Thor Jåsund i Norgestaxi Stavanger.

– For å overholde den tida, må en ha hjelpemann for å hjelpe folk inn og ut av bilen. Noen skal følges til døra, og noen trenger ekstra hjelp, sier Jåsund.

Prisen for dette beløper seg til 943.209 kroner.

– Har ikke bestilt hjelpemann

Først i august i fjor ble Stavanger kommune klar over at de hadde betalt for hjelpemenn. Kommunen mener de aldri har bestilt dette, og vil ha tilbakebetalt de nærmere én million kronene det har kostet i perioden.

Thorsteinsdottir mener Norgestaxi har ført kommunen bak lyset.

Dette er fellesskapets midler, penger som skal komme innbyggerne våre til gode, og ikke en privat bedrift.

Elvur Hrønn Thorsteinsdottir

Hun sier at kommunen i konkurransegrunnlaget åpnet opp for at de kunne komme til å bestille dette, men at det ikke ble gjort.

– Husk at dette er fellesskapets midler, penger som skal komme innbyggerne våre til gode, og ikke en privat bedrift, sier Thorsteinsdottir.

Etterlyser seriøsitet

Jåsund i Norgestaxi hevder, på sin side, at kommunen bestilte hjelpemann, og mener kommunen må betale for det de har kjøpt.

– Det er klart at kommunen har all rett til å påse at offentlige midler blir brukt korrekt. Men jeg mener at Stavanger kommune som en seriøs innkjøpsorganisasjon må betale for de tjenestene de får levert, uten at en skal lage tvist om alt, sier Jåsund.

Kan havne i retten

Konflikten har pågått i over ett år. Begge parter håper på forlik, men innser at saken kan ende i retten.

– Tvister må fortrinnsvis løses i form av forlik. Det har vi stor tro på, og har hatt god erfaring med før, sier Thor Jåsund i Norgestaxi, som likevel ikke frykter en eventuell rettssak.

– Vi forventer jo at Norgestaxi rydder opp og betaler tilbake det de har feilfakturert. Hvis ikke, må vi i verste fall gå til rettssak, det er dessverre sånn det er, sier innkjøpssjef i Stavanger kommune, Elvur Hrønn Thorsteinsdottir