Kortere anleggsperiode er julegaven fra Ryfast-utbyggerne

Kulverten mellom Mosvannet og Vålandskogen blir ferdig to år før tiden. Dessuten skal det ikke fylles Ryfast-masser i andedammen ved Mosvatnet.

Ryfast, anleggsarbeid

Slik ser det ut i anleggsområdet i dag. Den 167 meter lange kulverten mellom Mosvatnet og Vålandskogen skulle egentlig bygges etter Ryfast-åpningen, men nå skal den være klar samtidig.

Foto: Johan Mihle Laugaland / NRK

– De river jo ned skog og masse turområder!

– I fjor var det jo helt forferdelig. Da for veldig mye av lebelantningen i Vålandsskogen!

Folk NRK treffer i området er opprørt over skadene Ryfast-utbyggingen påfører området rundt Mosvannet. Men i dag, på julaften, kommer Ryfastsjefen med en presang til turgåere, naturvernere og hekkende fugler.

Les også: Fryktar millionsmell - også for Ryfast

– Vi har fått til at vi bygger denne miljøkulverten nå samtidig som vi bygger veianlegget.

Det forteller Gunnar Eiterjord som er prosjektleder for utbyggingen av Ryfast.

Gunnar Eiterjord

Gunnar Eiterjord, som er prosjektleder for utbyggingen av Ryfast, forteller at den planlagte anleggsperioden i turområdet ved Mosvannet er forkortet med halvannet år.

Foto: Anders Fehn / NRK

Kortere anleggsperiode enn planlagt

Eiterjord er glad for å kunne fortelle at anleggsperioden blir kortere enn først planlagt. Den 167 meter lange kulverten mellom Mosvatnet og Vålandskogen skulle egentlig bygges etter Ryfast-åpningen, men nå skal den være klar samtidig.

Les også: – Ryfast-arbeidet skremmer kråkene

– Egentlig var det meningen å bygge den etter at vi var ferdig med Eiganes-tunnelen. Da ville det vært anleggsaktivitet i området her imellom halvannet til to år ekstra. Nå klarer vi å bygge det samtidig. Det betyr at vi har kortet inn byggetiden. I tillegg har vi klart å unngå at vi skal gjøre inngrep inn i Andedammen og Mosvannet, sier Eiterjord

Han mener dette er veldig bra.

– Da berører vi ikke det friluftsområdet som er veldig viktig for blant annet fugler som hekker der, sier han.

Imponert

– Det er jo imponerende at de får dette til å henge sammen. Logistikken må jo være «framifrå».

Det mener Rolf Halvorsen som var ute og luftet hunden sin da NRK møtte ham i området. Han følger Ryfast-prosjektet i Stavanger på nært hold.

– Så langt er jeg imponert, sier han.

Gunnar Eiterjord i Eiganestunellen

Gjennomslaget i Ryfylketunellen og Eiganestunellene kommer sannsynligvis høsten 2017.

Foto: Johan Mihle Laugaland / NRK

Kreative

De 900 anleggsarbeiderne har tatt ferie. Julefreden har senket over Ryfast-byggeplassene. Det blir ikke fyrt av en eneste sprengladning før 4. januar.

Les også: Fryktar millionsmell - også for Ryfast

Fire år før åpningen er de over halvveis. Det er bygget 27 kilometer med tunnel av de 53 kilometerne som skal bygges. Gjennomslaget i Ryfylketunellen og Eiganestunellene kommer sannsynligvis høsten 2017. Seint i 2018 vil veiene være asfalterte og det vil se ferdig ut, men da gjenstår omtrent et år med testing, kontroller og godkjennelser.

Ryfast-sjefen sier dette om hvordan de har klart å forkorte anleggsperioden i det populære turområdet med halvannet år.

– Vi har vært litt kreative når vi har sett på detaljprosjekteringen. Vi prefabrikkerer taket og legger det på plass. Så har vi med oss en entreprenør som har vært flink med anleggsfasen her, og klart å legge om trafikken slik at vi kan klare å la det gå trafikk her mens vi bygger, sier Eiterjord.