Hopp til innhold

Konserthuset mangler ledelse

Stavangers nye konserthus får programråd før ledelsen er på plass, og innrømmer at det burde vært motsatt.

Stavanger konserthus

Slik skal det nye konserthuset i Stavanger se ut i 2012.

Foto: Medplan AS Arkitekter/ Kim Müller

Mens det nye konsert- og teaterhuset Kilden i Kristiansand har det meste på stell et halvt år før åpningen, er situasjonen for Stavangers nye konserthus langt mer kaotisk, et snaut år før åpningen.

Huset til 1,2 milliarder kroner reiser seg, men hva de to nye salene skal fylles med er foreløpig en dypt bevart hemmelighet. Toppleder er ennå ikke ansatt, ei heller programsjef.

Programråd

Nå har fungerende direktør Aase Marit Fjellanger engasjert et programråd for å kompensere.

– De skal gi innspill til direktør og en fremtidig programsjef i forhold til strategi. Det er et av tiltakene for å få mer fokus på programarbeid, sier hun.

Rådet består av fire personer:

  • Morten Mølster, gitarist som også har vært direktør for Stavanger Symfoniorkester og leder av festivalutvalget i Norsk Kulturråd.
  • Øyvind Berekvam, musiker og tidligere musikkjournalist.
  • Vibeke Rullestad som jobbet med kunst og dans i kulturhovedstaden Stavanger 2008.
  • Bjarne Dankel, mangeårig sjef for både Festiviteten og Sildajazz i Haugesund.

– Plukket fra øverste hylle

Fungerende direktør, Fjellanger, er svært fornøyd med det nye programrådet.

– Vi mener selv at vi har valgt litt på øverste hylle. Konserthuset har ikke spesialkunnskap innenfor pop, rock, jazz og scenekunst per i dag. Dette vil være et supplement, sier hun.

Komponist, Nils Henrik Asheim, stusser over Konserthusledelsens fremgangsmåte.

Nils Henrik Asheim med Spellemannsprisen, som han fekk i 2005 i kategorien samtidsmusikk.

Nils Henrik Asheim med Spellemannsprisen, som han fikk i 2005, i kategorien samtidsmusikk.

Foto: Erichsen, Jarl Fr. / SCANPIX

– Dette med programråd virker uklart. Jeg ville tenkt at det hadde vært viktigst å få på plass ledelsen først, så kunne de ha valgt hvilke råd og ressurspersonene de trengte. Mange har jo med seg et nettverk, og trenger ikke et lokalt råd, sier Asheim.

– Jeg ville sett etter internasjonale rådgivere i stedet, men det blir opp til den nye direktøren, sier Asheim, prisvinnende komponist og mangeårig pådriver for Stavangers scenekunst- og musikkmiljø, legger han til.

– I den ideelle verden har han helt rett, men vi må i gang, sier Fjellanger.

Annonsert direktørstilling

Fungerende direktør i konserthuset, Aase Marit Fjellanger, har dårlig tid. Hun tok over da direktør Henrik Melsom Edvardsen sluttet i februar. Først sju måneder senere er stillingen som administrerende direktør for konserthuset utlyst.

Stavanger konserthus interiør

Stavanger konserthus, interiørskisse.

Foto: Placebo effects AS, Arkitekt: Medplan AS Arkitekter

Asheim frykter at stillingsannonsen, slik den er utformet, vil være mer attraktiv for siviløkonomer enn folk med kunstneriske ambisjoner.

– Den virker litt for mye fokusert på drift, mener jeg. Og for lite på profil og innhold. Suksessen for huset er uløselig knyttet til hva slags musikk og forestillinger som blir spilt der. Det er en lederjobb for direktøren. Noen må ha det i sitt hjerte og ville det, og utføre det, sier han.

– Har programmet klart

Styreleder for nytt konserthus i Stavanger, Christine Sagen Helgø, deler ikke Asheims bekymringer.

– Vi ønsker en person som har begge kvalifikasjoner. Både at personen kan kunst og kultur, og at man også har forståelse for det som går på drift, sier hun.

Ny direktør er tidligst på plass over nyttår. Fungerende direktør, Fjellanger lover at programmet blir bra, når det først kommer.

– Vi holder på med å legge siste hånd på programmet for åpningen i 2012. Det gleder jeg meg til å presentere for pressen, sier Fjellanger.

Stavanger konserthus

Slik blir det nye konserthuset i Stavanger.

Foto: Placebo effects AS, Arkitekt: Medplan AS Arkitekter