Klemmeposene er ikke så sunne som de ser ut

STAVANGER (NRK): Alle klemmeposer med fruktpuré som Forbrukerrådet testet, inneholdt så mye sukker at de burde vært merket med «høyt sukkerinnhold». Småbarnsmamma er ikke imponert over merkingen.

barn spiser smoothie

ENKEL LØSNING: Helga Tjelta Mørk har brukt smoothiene som et kjapt mellommåltid på farten til sønnen Aksel, men hun har forsøkt å begrense bruken på grunn av fruktsukkeret.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

– Dette er åpenbart et marked i vekst, og vi ser at denne type produkter får større og større plass i butikkhyllene, sier direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket.

Det er bakgrunnen for at Forbrukerrådet ville undersøke hva klemmepostene inneholdt, og hvordan de merkes og markedsføres. Resultatene blir nå presentert i en rapport.

Inger Lise Blyverket er direktør i Forbrukerrådet

Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet.

Foto: John Trygve Tollefsen / Forbrukerrådet

– Det er veldig mye sukker i mange av disse produktene. De aller fleste inneholder så mye som en teskje, noen av dem mye mer, og mer enn det daglig anbefalte for så små barn, sier Blyverket.

Verdens helseorganisasjon (WHO) har foreslått at fruktpuréer med mer enn 30 prosent av energien fra sukker skal merkes med «høyt sukkerinnhold».

Alle klemmeposene som er med i testen hos Forbrukerrådet ville fått en slik merking.

Framstår som et godt valg

Småbarnsmamma Helga Tjelta Mørk har pleid å gi sønnen på ett år en klemmepose som et kjapt mellommåltid når det trengs. Nå vil hun endre vanene.

– Klemmeposene er merket slik at det ser ut som det er veldig greit å gi ungene. Når det står at det er hundre prosent økologisk og uten tilsatt sukker, er det lett å kjøpe for å ha med på farten, sier hun.

Helga Tjelat Mørk og sønnen Aksel

Helga Tjelta Mørk forteller at sønnen er begeistret for klemmeposene. Hun forstår godt at mange foreldre tyr til dette.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Nå kommer hun til å være ekstra påpasselig så det ikke blir for mye sukker på sønnen.

– Jeg kommer til å være ekstra obs framover, og kommer til å prøve å unngå dem, selv om han ikke har fått så mye av dem fra før.

Passer ikke i et vanlig kosthold

Blyverket sier at slike fruktpuréer ikke passer inn i det daglige kostholdet til småbarn, og at de bare bør brukes en sjelden gang.

Mye å velge mellom i butikkhyllene med smoothie i klemmeposer for baby

MYE SUKKER: Klemmeposene får stadig større plass i butikkene, men er ikke godt nok merket, mener Forbrukerrådet.

Foto: Hilde Torgersen / NRK

Selv om produktene ikke er tilsatt raffinert sukker, inneholder de ofte konsentrert eplejuice eller annet fruktkonsentrat fullt av fruktsukker.

Ifølge rapporten vil et barn på seks måneder få i seg hele sukkermengden de maksimalt bør få i seg i løpet av en dag, fra én enkelt klemmepose. I tillegg er det sukker i resten av kostholdet, som for eksempel i melkeprodukter.

Forbrukerrådet mener klemmeposene må merkes på en annen måte. «Ikke tilsatt sukker» må fjernes, det samme må «én av fem».

– Det må også være synlig at det er så høyt sukkerinnhold, sier Blyverket.

Sju forskjellige produsenter

Til sammen 34 klemmeposer fra sju forskjellige produsenter er testet. NRK har kontaktet alle. Alle som har svart trekker fram at de jobber for sunn og velsmakende mat, og har høyt fokus på riktig kosthold til baby og barn.

Coop Norge som står bak merket Änglamark, mener smoothiene er et supplement til det vanlige kostholdet.

Kommunikasjonsrådgiver Silje Verlo Alisøy i Coop Norge

Silje Verlo Alisøy, Kommunikasjonsrådgiver i Coop Norge.

Foto: Espen Solli

– Änglamark-smoothier består av ren, økologisk frukt som kun er most og varmet. Noen av variantene har noe korn slik at det er noe mer «mat» i dem, sier kommunikasjonsrådgiver Silje Verlo Alisøy i Coop.

Hun viser til at smoothiene må tynnes ut hvis sukkerinnholdet skal bli lavere, men at de selvsagt kommer til å rette seg etter et eventuelt nytt regelverk.

Også Ella's Kitchen mener de vil bidra til at babyer og barn får et sunt forhold til mat.

– Vi tilsetter aldri sukker i noen av våre klemmeposer, noe som betyr at smaken bare kommer fra økologisk frukt og grønnsaker, sier kategoridirektør Stine Fadum-Aas.

Kommunikasjonssjef Axel Heibert-Andersen i Nestlé sier de holder seg strengt til regelverket for merking av babymat.

– Klemmeposer med frukt skal bare utgjøre én del av barnets faste føde, og er ment som et mellommåltid på farten.

Han frykter at dersom sukkerarter fra fruktpuré skal inn i definisjonen av hvitt sukker, kan det begrense barns inntak av frukt og dermed etableringen av sunne vaner.

Du han lese mer av tilbakemeldingene her:

Vil ha sunn babymat

Dagens regelverk for babymat er laget før klemmeposene kom.

Anna Maria Karlsen, fagsjef matpolitikk i NHO Mat og Drikke.

Anna Maria Karlsen, fagsjef for matpolitikk i NHO Mat og Drikke.

Foto: Moment Studio / Moment Studio

– Vi oppfatter at produsentene følger dagens regelverk. Men det kommer hele tiden ny forskning, og det må tas med i vurderingen, sier Anna Maria Karlsen, fagsjef for matpolitikk i NHO Mat og drikke.

Norge har det samme som EU, og der er regelverket under revidering. Rapporten fra WHOs arbeidsgruppe om kostråd for spedbarnsmat kommer til å være et viktig innspill, mener Karlsen.

«Godteri» for babyer

Undersøkelsen tar også for seg fruktgummi for barn. Flere av posene som er undersøkt, er merket med «fra 12 måneder og oppover», «dekker én av fem om dagen», «helt naturlig» og «hverdagskos».

De fleste pakningene som er omtalt i testen, er distribuert av Friele Foods. De er litt overrasket over at Forbrukerrådet ikke har tatt kontakt før rapporten er skrevet.

Godteri for de aller minste

FRUKTGODTERI: Produsenten viser til at disse ikke erstatter et måltid, men i stedet oppmuntrer til å utvikle motorikk som tygging, pinsettgrep og hånd-til-munn koordinasjon når barnet skal lære å spise selv.

Foto: Hilde Torgersen / NRK

– Vi har i over to år hatt kommunikasjon med Mattilsynet for å sikre så korrekt, redelig og informativ merking av produktene som mulig, sier daglig leder Camilla Tøsdal.

Posene som er med i undersøkelsen har endret utseende, og utsagnene som Forbrukerrådet reagerer på, er fjernet, ifølge Tørsdal.