Dette går ikke an. Det er for mye som er galt med Kolumbus for tiden, mener arbeiderpartipolitiker i fylket, Kristine Gramstad.
- De får ikke ut billettene, de får ikke overgang til bussen. Det har vært en reell nedgang i antall kollektivreisende utenfor Nord-Jæren. Informasjonssystemet fungerer ikke. 40% av de som ringer ruteopplysningen får aldri svar. Det må vi gjøre noe med. Her er det brukerne som må stå i fokus, sier Gramstad.
Beklager
Direktør Tor Geir Espedal i Kolumbus kan bare beklage at folk ikke kommer fram for å få ruteopplysninger når de ringer 177.
- Det er alt for mange som legger på røret før vi får gitt dem et godt svar, ventetiden blir for lang. Det må vi gjøre noe med.
Ikke fornøyde
Om Kolumbus ikke lyktes i informasjonsarbeidet, så var det faktisk 8% flere som tok buss i Rogaland i 2005 enn året før. Og den økningen ser ut til å fortsette. Men det blidgjør ikke arbeiderpartipolitiker Gramstad.
- Jeg har blitt kontaktet angående folk som har vært sinte. Jeg går i mange sosiale sammenhenger der folk snakker om busstilbudet og at de ikke er ikke fornøyde. Da tenker jeg at det må være på tide å begynne å involvere dem i busstilbudet, sier Gramstad.
Interne endringer
- Det kan godt hende at vi må sette inn mer ressurser. men vi prøver med noen interne effektiviseringsrutiner først. Så måler vi resultatet av det, og så får vi eventuelt gå videre, hvis det ikke bedrer seg, sier Espedal i Kolumbus.