NRK Meny
Normal

Fikk ikke vite at ferja ikke gikk – måtte ta omvei på 214 kilometer

Det kan ta opp mot et døgn før skiltene som forteller om stengte ferjesamband blir satt opp. Bente Thurmann-Nielsen endte med å kjøre nesten tre ganger så langt som hun hadde trengt.

Forsand - Erfjord

Montasjen viser to ruter Bente Thurmann-Nielsen kan kjøre mellom Forsand og Erfjord. Til venstre er den hun hadde tenkt seg. Den er 88 kilometer. Den andre er over 200 kilometer lang. Vegvesenet måtte trykke opp skilt som viste at ferjesambandet var stengt.

Foto: Google Maps/Øystein Otterdal / NRK

Bente Thurmann-Nielsen

Bente Thurmann-Nielsen.

Foto: Privat

– Jeg tror vi brukte sju timer hjem den dagen, sier Bente Thurmann-Nielsen til NRK.no.

Nå etterlyser hun bedre varsling til bilistene.

Midt på dagen onsdag kolliderte ferja MF «Hjelmeland» med kaia på Hjelmeland. Det førte til at ferjesambandet, som går mellom Hjelmeland, Nesvik og Ombo, ble satt ut av drift. Etter dette har sambandet riksvei 13 vært stengt.

Tre timer etter kollisjonen så Thurmann-Nielsen ingen skilt som varslet om det som hadde skjedd.

Det er ikke første gang bilister ikke blir varslet. Da sambandet mellom Lauvvik og Oanes, altså Sandnes og Forsand, ble satt ut av drift i oktober, kom intetanende bilister til tomt ferjeleie så mye som to og en halv time etter stengningen.

Så ingen skilt tre timer etter

Thurmann-Nielsen bor i Erfjord i Suldal, men hadde vært i Forsand kommune denne onsdagen. Raskeste vei er via Jørpeland på riksvei 13, med ferjeforbindelse mellom Hjelmeland og Nesvik. Da er det omtrent 88 kilometer hjem.

Ved 15-tiden, tre timer etter ferjekollisjonen, vente hun nesa mot Erfjord. Hun kjøre riksvei 13 mot Hjelmeland, men kom helt frem til ferjekaia før hun fikk vite at ferja ikke gikk.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Ordførar Trine L. Danielsen på kaien på Hjelmeland

Hjelmeland-ordfører Trine L. Danielsen ved ferjekaia med skade. Ferjesambandet som binder kommunen henne sammen, er stengt på ubestemt tid, og hun er bekymret for branntilfeller og folk som trenger øyeblikkelig hjelp.

Foto: Sara D. Barata
Skade på kaien på Hjelmeland

Kaia har synlige skader. (Klikk på bildet for å gjøre det større).

Foto: Sara D. Barata

– Vi har dårlig radio, og hørte ikke på den. Ikke ett eneste skilt varslet oss, sier hun.

Kom hjem klokken 23 i stedet for 17

Dermed ble hjemturen lang. Egentlig skulle hun vært hjemme ved 17-tiden, men i stedet kom hun hjem klokken 23. Da hadde hun kjørt tilbake til Tau, tatt ferje til Stavanger, kjørt E39 og tatt Mortavika-Arsvågen-ferja over Boknafjorden, før siste del av hjemturen til Erfjord gikk gjennom nordre del av fylket via ferja mellom Sand og Ropeid.

Hjemturen fra Forsand hadde blitt 214 kilometer lang – og da er ikke bomturen til Hjelmeland regnet med.

Thurmann-Nielsen er oppgitt. Hun jobber selv i reiselivsbransjen, og spør seg hva som hadde skjedd med folk som skulle nå et fly fra Sola, for eksempel.

Foreslår blanke skilt og SMS

Hun hadde ikke hatt noen annen mulighet enn å kjøre omveien, men mener likevel Vegvesenet kunne ha gjort mer for å varsle bilistene om hva som hadde skjedd.

Og hun kunne vært spart for bomturen til ferjeleiet på Hjelmeland.

– Det er ganske mange måter å informere på. Det går an å sette opp en plakat langs veien, helt enkelt. Hva med blanke skilt som det går an å skrive på? De kunne også hatt SMS-varsling, sier hun, som også opplyser at mannskapet hun spurte på Tau-ferja seks timer etter ferjekollisjonen, ikke visste noe.

Skjermene på ferja hun tok fra Tau til Stavanger viste heller ingen informasjon, ifølge henne.

Måtte trykke opp skilt om natten

Mikal Bellesen Nygaard, som er Vegvesenets byggeleder for det området som omfatter Hjelmeland, Tau og Forsand, sier at de ikke hadde skilt tilgjengelig.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Ove Eie

Ove Eie er egentlig pensjonist, men ble kalt inn for å jobbe på ferjekaia på Tau i forbindelse med erstatningsferja mellom Tau og Nesvik.

Foto: Øystein Otterdal / NRK

– De måtte trykkes opp om natten, sier Bellesen Nygaard.

– Men neste gang har vi dem jo tilgjengelig, legger han til.

Han forstår likevel godt at det er frustrerende å ikke få beskjed, men opplyser at ferjesamband som Hjelmeland-Nesvik-Ombo må være ute av drift mellom tre og fem timer før Vegvesenet setter i verk varsling og omkjøring.

«Bare» 1000 kjøretøy i døgnet

I dette tilfellet, var det først usikkert hvor lenge ferjekaia kom til å være ute av drift. I tillegg er det bare rundt 1000 kjøretøy per døgn i sambandet. I samband som har større trafikk, er varslingstiden vesentlig kortere.

Ferjeselskapet Norled fikk beskjed opplyser han, men han er usikker på når dette skjedde. Stengningen ble også lagt ut på nett og meldt av Vegmeldingssentralen.

Når det gjelder Lauvvik-Oanes, som Bellesen Nygaard også har ansvaret for, opplyser han at det er såkalte klappskilt til bruk ved stengning på strekingen.

Hjelmeland - Nesvik er stengt

Ferjesambandet Hjelmeland-Nesvik-Ombo.

Foto: Google maps

– Hvis det stemmer at disse ikke var snudd, to og en halv time etter at sambandet ble satt ut av drift, er det for lenge, sier han.

Ferjesambandet Hjelmeland-Nesvik-Ombo er stengt på ubestemt tid. Norled har satt opp ruten Nesvik–Skipavik–Tau som erstatning. Det kjøres også hurtigbåt i ferjesambandet. Les mer på Norleds hjemmesider.