Arbeidet starter med kjerneboring, og den planlagte tunellen vil gi ferjefri kryssing av Boknafjorden.
– Vi utfører undersøkelsene for å være best mulig forberedt til å bygge tunellen. Den videre planleggingen blir lettere når vi får mer oversikt over fjellkvaliteten, sier ingeniørgeolog i Statens Vegvesen, Ragnhild Øvrevik.
I tillegg vil det også bli gjennomført seismiske undersøkelser. Dette arbeidet vil starte i august.
– Seismikk er en form for avansert ekkolodd, som også vil fortelle mer om fjellkvaliteten i området, sier Øvrevik.
Dyrt prosjekt
Det som de finner ut ved hjelp av undersøkelsene vil også ha mye å si for prislappen på prosjektet.
– Dersom det er mye dårlig kvalitet på fjellet, vil vi også være nødt til å bruke mer på sikring.
Per i dag er byggingen av Rogfast budsjettert til 6 milliarder kroner, og vil ta rundt fem år å bygge.
Den vil være rundt 2.5 mil lang, og vil på det dypeste være 400 meter under havnivå.
Verdens lengste undersjøiske tunell skal etter planen være klar i år 2020.