Hopp til innhold

Gjør klart for Rogfast

Nå skal kvaliteten på fjellet der verdens lengste undersjøiske tunell skal bygges, kartlegges.

Rogfast

Rogfast skal erstatte ferjetrafikken over Boknafjorden.

Foto: Statens Vegvesen

Arbeidet starter med kjerneboring, og den planlagte tunellen vil gi ferjefri kryssing av Boknafjorden.

– Vi utfører undersøkelsene for å være best mulig forberedt til å bygge tunellen. Den videre planleggingen blir lettere når vi får mer oversikt over fjellkvaliteten, sier ingeniørgeolog i Statens Vegvesen, Ragnhild Øvrevik.

I tillegg vil det også bli gjennomført seismiske undersøkelser. Dette arbeidet vil starte i august.

– Seismikk er en form for avansert ekkolodd, som også vil fortelle mer om fjellkvaliteten i området, sier Øvrevik.

Dyrt prosjekt

Det som de finner ut ved hjelp av undersøkelsene vil også ha mye å si for prislappen på prosjektet.

– Dersom det er mye dårlig kvalitet på fjellet, vil vi også være nødt til å bruke mer på sikring.

Per i dag er byggingen av Rogfast budsjettert til 6 milliarder kroner, og vil ta rundt fem år å bygge.

Den vil være rundt 2.5 mil lang, og vil på det dypeste være 400 meter under havnivå.

Verdens lengste undersjøiske tunell skal etter planen være klar i år 2020.