På landsbasis har tallene over antall døpte falt fra 82 til 66 prosent døpte, fra 1990 og frem til i dag. I Sandnes kommune har dåpstallene gått ned fra 75 prosent til 66 prosent de siste ti årene.
Dette ønsker «Aksjon dåp» å gjøre noe med, ved å reklamere for dåpen i Rogalands kinosaler. Filmen vil vises aktivt i en måned, og startskuddet gikk i går.
– Selv om tallene har gått noe ned på grunn av arbeidsinnvandring, er det nok også noen som har et løsere forhold til kirken enn tidligere, og da har vi lyst til å gjøre noe med det, sier Andreas Eidsaa Jr, kirkeverge i Sandnes og initiativtaker til «Aksjon dåp».
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Baby med mannestemme
Målet er å informere om tilbudet kirken har i forbindelse med dåp. Dette gjøres i en reklamefilm, hvor en baby snakker med mannestemme, rapper, fiser og synes dåpskjole er teit.
– Dere reklamerer for å få folk til å døpe ungene sine, er ikke det nytt og annerledes?
– Dette skjer ikke hver dag, men vi har lyst til å være til stede på de arenaene hvor folk er, så derfor oppleves det veldig naturlig, sier initiativtakeren.
Det var Vårt Land som omtalte saken først.
– Godt initiativ
«Yeah, Yeah. Going to get baptised, going to get baptised», låter det fra babyen i reklamefilmen, som ikke helt har klart å imponere Arild Tveteraas, strategisk rådgiver innen merkevarebygging i D10.
– Det er et godt initiativ, men i denne sammenheng står gjerne ikke resultatet helt i forhold til hensikten med det, sier PR-rådgiveren.
Han mener kirken har et godt utgangspunkt, men mener reklamen kunne forvaltes annerledes.
– Man burde kanskje gå litt nærmere inn på handlingen, og hva den betyr for religionen sin del at denne handlingen gjennomføres. Da må vi nok opp på et annet nivå en rap og fis, sier Tveteraas.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
– Men kirken har fått i gang en diskusjon rundt dåp og virkemidler. De har kanskje fått mye ut av de få kronene de har brukt på dette?
– Da er vi inne på diskusjonen om all reklame er god reklame. Med små midler har de klart å få mye oppmerksomhet og det er ikke tvil om at de har skåret godt på dette, sier PR-rådgiveren.
Målgruppen liker filmen
Reklamefilmen har blitt kalt krampaktig i en kommentar i Vårt Land, og kirken har blitt beskyldt for å bomme på publikum. En reaksjon Andreas Eidsaa Jr tar med knusende ro. Han forteller at reklamefilmen er testet på målgruppen, og de liker filmen.
– De synes den er frisk, og de får et godt inntrykk av kirken. Dessuten tror jeg at vi klarer å minne folk på at dåpen er der, sier han.
– Vi får ofte høre at vi er for seriøse og triste. Da synes jeg det er morsomt at vi også skal få kjeft når vi prøver å være litt humoristiske, avslutter han.