Her blir det nasjonalt testsenter for båter uten kaptein

Allerede neste sommer kan selvkjørende bybåter bli et hverdagslig syn i Karmsundet i Haugesund.

Animasjon: Maritime CleanTech

Karmsundet er allerede den mest trafikkerte strekningen langs norskekysten.

I dette sundet mellom Karmøy og Haugesund er det åpnet et nytt nasjonalt testsenter for selvkjørende og ubemannede båter.

Området er unikt fordi man kan teste de autonome fartøyene både i åpent hav og i mye trafikk.

– De farligste områdene er nærmere land. Det er der vi utfører testene, sier Haugesund-ordfører Arne-Christian Mohn (Ap).

– Hvis det funker der, vet vi at det funker på større havområder.

Arne-Christian Mohn

Haugesund-ordfører Arne-Christian Mohn (Ap).

Foto: Thomas Halleland / NRK

Både bybåter som kjører av seg selv og offshorefartøy uten mannskap skal testes. Hvis alt går etter planen, kan man se dem på sjøen allerede neste sommer.

Testsenteret inkluderer også det åpne havstykket Sletta og det smale Smedasundet.

Vil bli en del av det grønne skiftet

De selvkjørende båtene kan gå på hydrogen eller elektrisitet. Selve teknologien er den samme som i selvkjørende biler og busser. Ordfører Mohn tror dette vil bli en stor eksportartikkel.

– Dette er datateknologi. Hvis det fungerer er vi først i verden og kan selge teknologien. Eventuelt kan vi gå inn i andre selskaper med teknologien, sier han.

Testsenteret er et samarbeid mellom 19 ulike partnere. Det er godkjent av Kystverket og Sjøfartsdirektoratet.

– Så vidt meg bekjent er det ingen autonome fartøy i drift noe sted i verden i dag. Flere steder tester det ut, men fartøyene er ikke i bruk. Norge ligger langt fremme, sier avdelingsdirektør Lars Alvestad i Sjøfartsdirektoratet.

Lars Alvestad, Sjøfartsdirektoratet

Avdelingsdirektør Lars Alvestad i Sjøfartsdirektoratet.

Foto: Thomas Halleland / NRK

Per nå finnes det ikke noe regelverk for autonome fartøy. Sjøfartsdirektoratet jobber med å lage disse reglene. Da er erfaringene fra testsenteret gull verdt.

– Vi kommer til å se hvilke utfordringer som dukker opp. Og så kan vi justere regelverket etter dette, sier Alvestad.

Testsenteret i Haugesund er det fjerde i sitt slag. Det første ble åpnet i 2016 og ligger i Trondheimsfjorden. Senere har Ålesund og Horten fått testsentre.

Mener senteret er et viktig klimatiltak

Olje- og energiminister Tina Bru (H) mener senteret legger til rette for en viktig klimajobb.

– Haugalandet er allerede et episenter for alt det spennende som skjer innen grønn skipsfart. Vi må utvikle maritime løsninger hvis vi skal klare å kutte i klimagassutslippene og skape nye arbeidsplasser, sier hun.

Tina Bru

Olje- og energiminister Tina Bru (H).

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Miljøstiftelsen Zero mener testsenteret kan bidra positivt til det grønne skiftet.

– Så lenge de kombinerer autonome skip med et utslippsfritt drivstoff, blir dette en god løsning. Det vil absolutt kunne bidra til å redusere energiforbruket vårt, sier Ingvild Kilen Rørholt, fagansvarlig for transport i Zero.

Ingvild Kilen Rørholt

Ingvild Kilen Rørholt, fagansvarlig for transport i Zero.

Foto: Miljøstiftelsen Zero

Rørholt tror Norges sterke posisjon innen skipsfart vil være en fordel for testsenteret.

– Vi har allerede vist at vi er kjempegode på elektrifisering av ferjer. Hvis vi klarer å utvikle enda flere energieffektive løsninger, vil det også kunne bidra til flere arbeidsplasser, sier hun.