Kan ikke stole på togene

Kjøreledningen på Jærbanen er 50 år. Nå er togpendlerne lei av at den stadig faller ned.

Oddvar Larsen
Foto: Øystein Ellingsen / NRK

2008 har vært det verste året noen sinne for pendlerne mellom Egersund og Stavanger. Det er ikke mer enn en uke siden kjøreledningen på Jærbanen sist falt ned.

Og under byggingen av dobbeltsporet mellom Sandnes og Stavanger vil strekningen bli stengt fra april til desember 2009.

Dårlig vedlikehold og brutte løfter får nå pendlerne til å fortvile.

- Jeg kan ikke planlegge morgenmøte på jobben, for jeg ser at vi normalt ikke holder ruten. At det er problemer med kjøreledning og signalanlegg synes jeg er for dårlig, sier Oddvar Larsen som daglig pendler mellom Hellvik og Mariero.

Uheldige

Henning Lode

Henning Lode forteller at kjøreledningen på Jærbanen er over 50 år gammel.

Foto: Øystein Ellingsen / NRK

Jernbaneverket har ansvaret for vedlikeholdet av Jærbanen. I 2008 har kritikken haglet og 24 prosent av alle avganger har blitt utsatt eller avlyst på grunn av ødelagt kjøreledning eller feil på signal anlegg.

- Vi har vært uheldige. Det har vært en del problemer med kjøreledningen i det siste. Men en må ta i betraktning at den faktisk er over 50 år. Vi har planene klare. Kjøreledningen skal skiftes ut i 2010, sier informasjonssjef i Jernbaneverket, Henning Lode.

Jernbaneverket er avhengige av at de får pengene til utskiftningen av kjøreledningen. På spørsmål om hvorfor de ikke har skiftet kjøreledningen før, sier Lode at de må ta det bit for bit. Det ligger i planene.

Dårlig vedlikehold

Illustrasjonsbilde: Kjøreledning

Kjøreledningen på Jærbanen skal skiftes i 2010.

Foto: Øystein Ellingsen / NRK

NSB står for selve trafikkavviklingen, og er dermed det ansiktet ut som passasjerene møter på toget. Strekningsleder i NSB på Jærbanen, Arne Skåland mener det i all hovedsak er Jernbaneverket som gjør en alt for dårlig vedlikeholdsjobb.

- NSB er avhengige av å få strøm, signal og fri kjørebane. Jernbaneverket og den infrastrukturen vi har i dag er ikke god nok. Når vi får ny kjøreledning er den tykkere og strammere og vil ikke svaie sånn. Da vil det bli bedre, sier Skåland

Stengt i mange måneder

Men det blir altså ikke før i 2010. I tillegg vil banen være stengt mellom Stavanger og Sandnes fra april til desember 2009. Pendler Oddvar Larsen trodde det skulle ta kortere tid.

- Det virker helt håpløst. Det kan hende jeg vurderer å kjøre bil i stedet. Vi har en times pendling til og fra arbeid. Skal vi i tillegg få 10-20 minutter ekstra hver vei så går det ut over både arbeid og fritid.

- Må du ta igjen arbeidstid?

- Ja, vi som har fleksitid må ta igjen de timene for å få nok timer i uken. Det hender jeg sitter noen timer ekstra for å ta igjen det jeg har forsømt, sier Larsen.