Ferjeselskapet Stavangerske, som tidligere har fått gode signaler fra veimyndighetene om at de skulle få drive gassferjene, er skuffet over at konsesjonen nå skal ut på anbud.
Føler seg lurt
Administrerende direktør i Stavangerske, Egil Nylund sier han synes det er rart når samferdselsministeren, to dager før valget, sa at hun gikk inn for et forslag som departementet fikk fra HSD og Stavangerske, men etter valget har de ikke hørt noe fra henne. - Det er tydelig at dette var valgflesk, sier Nylund.
Egil Nylund
Nylund føler seg lurt av samferdselsministeren. Nå skal nemlig alle i EØS-området gi tilbud på bygging og drift av gassferjer over Boknafjorden.
Ukjent pris på tilbudet
Samferdselsdepartementet kunne ikke bruke tilbudet fra Stavangerske om gratis ferjer mot lovnad om konsesjon i 15 år, sier samferdselsminister Torild Skogsholm. - Det var et tilbud som ikke var behandlet ordentlig, så vi visste ikke hva prislappen faktisk var. Det var heller ikke innenfor de rammer som regelverket gir når det gjelder tid, sier hun.
Klart til høsten
Allerede i denne måneden skal de første tilbudspapirene sendes ut, og til høsten er det klart hvem som får drive ferjene. Ferjene blir trolig både større og raskere enn i dag, men det er opptil rederiene å gi det beste tilbudet.
Nå kan ferjene bygges i utlandet
Men administrerende direktør i Stavangerske, Egil Nylund, sier at selskapet uansett vil være med i kampen om gassferjene. - Det er klart at vi blir med i kampen, det er ingen tvil om det, men det har blitt en annen vinkling i forhold til agressiviteten som politikerne viste tidligere om at ferjer bør bygges i Norge. Nå er det fritt fram for bygging hvor som helst, sier han.
- Tilbudet som kom fra HSD og Stavangerske synes jeg er veldig spennende, og det kan jobbes videre med framover, sier Skogsholm. Jeg gleder meg til å se nærmere på tilbudet i runden som kommer, avslutter hun.