– Nå er det rundt seks år siden vi tok dem hjem, og etter hvert fant ut at det var helt ulovlig å bruke dem. Vi var veldig skuffet over det. Så dette er en gledens dag!
Det sier Rune Helleland, som fra i dag kan
Entusiasten beskriver fremkomstmiddelet på denne måten:
– Det er så enkelt som at det er to motorer, en på hvert hjul, og to batterier. Det dreier seg om flaps-motorer fra Boeing-fabrikken, så de er veldig stødige og stabile, sier Helleland.
– Finn din egen balanse, så går det av seg selv
Han forklarer at det er vekten som avgjør om det går forover eller bakover.
– Du står og balanserer på midten, og vekten bestemmer hvilken vei det går. Lener du deg fram, går det forover, og motsatt, sier Helleland.
Ståhjulingen er selvsagt og utstyrt med bremser.
Les også:
Les også:
– Det er som med en hest, drar du i tømmene, så stanser den, forteller Helleland.
Han avviser blankt at det er vanskelig å kjøre ståhjuling.
– På ingen måte. Det er kun å finne din egen balanse, så går det av seg selv, sier Helleland.
– For dyre til å bli allemannseie
Ståhjulingene skal ikke gå fortere enn 20 kmt. De er programmerte til å kjøre i 19,5 kilometer i timen.
Rune Helleland innrømmer at ståhjulinger ikke er blitt allemannseie i Norge. Til det er prisen for høy.
– Den koster fortsatt henimot 60 000 kroner. mange må spare lenge for å ha råd til en slik, sier han.
Likevel regner Helleland med å selge mellom 10 og 20 ståhjulinger i sesongen de nærmeste årene.