Hopp til innhold

Jørpeland vil bli «The Pulpit Rock City»

På en serviett har Strand-ordfører Helge Steinsvåg og hotellkongen Arthur Buchardt signert avtale om å holde kontakt fremover. Ryfast får dem til å tenke stort.

Jørpeland "Pulpit Rock City"

Slik ser planene for Jørpeland sentrum ut, med kulturhus, opplevelsessenter for Preikestolen, og hotell.

Foto: Erik Waage / NRK

Helge Steinsvåg

Strand-ordfører Helge Steinsvåg ønsker seg både kulturhus, opplevelsessenter og hotell på Jørpeland.

Foto: Øystein Otterdal / NRK

Under dagens Ryfylkekonferanse stod Preikestolen sentralt da politikere og representanter fra næringsliv og reiseliv diskuterte hvordan Ryfylke kan utnyttes som turistmål.

– Det er åpenbart at når vi har en verdensattraksjon i umiddelbar nærhet, med 250.000 besøkende i året, er vi ute etter å løfte Jørpeland frem til å bli Preikestolbyen, eller «The Pulpit Rock City», sier Helge Steinsvåg, ordfører i Strand.

Nylig ble Preikestolen nok en gang kåret til verdens mest fantastiske utkikkspunkt av reiseforlaget Lonely Planet, og Jørpeland-ordføreren ønsker å utnytte attraksjonen i Lysefjorden maksimalt.

Investor lot seg begeistre

Arthur Buchardt

Hotellinvestor Arthur Buchardt ser på mulighetene for å bygge hotell på Jørpeland, men lover ingen ting.

Foto: Erik Waage / NRK

Blant foredragsholderne var hotellkongen Arthur Buchardt, som har gjort karriere på å investere i hoteller. Han mener at Jørpeland har flere av forutsetningene som kreves for å kunne bygge et bærekraftig hotell der.

– Nærhet til mat, natur, kultur, Preikestolen og Stavanger taler for det, sier han.

Han la frem et tenkt scenario der det bygges et hotell med 120 rom, og 80 millioner i egenkapital. Men da han spurte om noen i salen er villig til å investere, ble det stille i forsamlingen.

– I en by er vi ikke avhengige av at de lokale har tro på prosjektene, men på et mindre sted i utkanten er et slikt anlegg en del av lokalsamfunnet. Da må vi få støtte på den ene eller andre måten, og deleierskap er den beste måten å få støtte på, sier Buchardt.

Han presiserer at helårstrafikken, og hva som kreves av kapital, investering og drift, påvirker mulighetene for et slikt millionprosjekt i Ryfylke.

Preikestolen

Preikestolen ruver majestetisk i Lysefjorden, og tiltrekker seg årlig 25.000 turister. Hotellinvestor Arthur Buchardt ser på mulighetene for å gjøre forretninger av attraksjonen.

Foto: Erik Waage

Skriftlig avtale på serviett

Steinsvåg benyttet anledningen til å få et par ord med investoren på tomannshånd etter konferansen.

– Vi trenger et kulturhus sentralt plassert på Jørpeland, og et opplevelsessenter for Preikestolen er også under planlegging og lokalisert på Jørpeland. I kombinasjon med et hotell bygget av Buchardt, begynner ting å se lysere ut, sier ordføreren.

Og etter det Steinsvåg beskriver som et trivelig og interessant møte med hotellinvestoren, har han sikret seg en form for skriftlig avtale med Buchardt.

– Vi skrev en liten avtale på en serviett, og vi har blitt enige om at vi skal ta kontakt igjen på et litt senere tidspunkt, sier Steinsvåg hemmelighetsfullt.