Skoleuka er over. God helg!
Ingen grein, men det er alltid noe eget med avskjeder. Litt vemodig når du pakker sekken for siste gang, og lukker døra til klasserommet.
Det har vært ei hektisk uke i 9D på Kannik skole. Det har vært heldagsprøve, nynorskstil, skolekjøkken og sløyd. I dag hadde vi blant annet dobbeltime i KRL (Kristendom-, religion- og livsynsskunnskap). Tema var den katolske og ortodokse kirke. Flere av elevene hadde skrevet fordypningsoppgaver om "onklaven", valgprosessen når kardinalene under 80 år skal velge ut ny pave i det sixtinske kapell i Vatikanet.
"Fjortisene" fortjener respekt. De kan mye, om mye forskjellig. De e barnslige i storfriminuttene når melkekorkene smeller vegg-i-mellom i klasserommet. Men når de gjør leksene handler det om industrialiseringen, om filosofen Søren Kierkegaard og om autonome og viljestyrte muskelgrupper.
I løpet av denne uka har lekser og skoleoppgaver fortalt meg at mattematikk-kunnskapene mine er sprikende, at jeg godt kan jobbe litt mer med engelsken og konsentrere meg bedre når jeg lager mat (fikk mild kjeft når jeg krydret biffkjøttet på onsdag).
Kontaktlærerne mine, Gunn Kathrin og Torill, ga meg karakter 5 i fagene de har hatt meg i. Karakterene blir nok litt dårligere i kunst og håndtverk, og i mat og helse. Begge to mener likevel at nivået er såpass bra at jeg kommer til å komme inn på Kongsgård.
Takk for at jeg fikk komme på besøk til dere, 9D.
(PS! Eg komme te å stå i Holbergsgadå under barnatoget på 17.mai. Eg komme te å heia. Og hvis ikkje dåkkår dele du alle blomsterbukettene til de foran Atlantic, så hadde det jo vært kjekt med ein liden kvast…)
Johan (32)
Torsdag kveld
Det går litt trått med leksene i kveld. De ringte fra Skavlans "Først og sist"-redaksjon i kveld, og det er klart en niendeklassing blir litt prega av det.
Tanken på å møte som gjest i gullrekka ble litt voldsom, og det var vanskelig å konsentrere seg om matte-oppgavene jeg fikk av kontaktlærer Gunn Kathrin (sic.) tidligere i dag. Ellers skal jeg jo ha bokanmeldelse i morgen, og har fortsatt 100 sider igjen av Frode Gryttens "Flytande bjørn", men lærerne forstår vel kanskje når jeg forklarer situasjonen.
Det er faktisk litt trist at skoleuka mi er over i morgen. Kanskje det er slik niendeklassingene også har det når de har hatt ei strålende arbeidsuke i et lokalt firma. For det er jo det dette har vært. Jeg har fått være med på skolen, og gjort det samme som Øyvind, Synne, Ida og Rinaldo hele uka.
De to siste timene i morgen skal vi ha kosetimer. Det blir både kaker og brus.
Men før det skal jeg også være med i "Nitimen".
Torsdag ettermiddag
Etter dager i uvisshet fikk jeg i dag en pekepinn på hvor jeg står i klasse 9D. Fikk karakterer i kunst og håndtverk, nynorsk og engelsk. Kunst- og håndverkstimen brukte jeg på sløydsalen, og klarte å forbedre karakteren på et trefat jeg spikket til på slutten av 80-tallet
Den gang var dommen G. I dag kunne sløydlærer Elisabeth Øhman glede meg med en firer etter jeg hadde pusset med sandpapir i 45 minutt (…og det er fortsatt slik på ungdomsskolen at du skal bruke opp hele sandpapiret før du kan forsyne deg med et nytt. )
I samfunnsfagstimen måtte jeg presentere en aktuell sak under den faste vignetten "I fokus". Jeg tok opp gårsdagens dom fra EFTA-domstolen om de norske spilleautomatene. Under diskusjonen kom det fram at dagens niendeklassinger så vidt husker de gode gamle knipseautomatene hvor toppgevinsten var sju kroner.
Torill Rigmor Gehring Olsen, kontaktlæreren min, hadde rekordraskt rettet nynorskstilene vi hadde i går, og jeg må innrømme at jeg hadde sommerfugler i magen da hun delte ut prøvene. Var fornøyt med karakteren 5+, men kolleger i NRK mente det burde være såpass når en voksen mann konkurrerer i smågutteklassen.
I engelsken var jeg blitt utfordret av klassevenninne Marlene. "Et halvt horn med ost og skinke i kantinå til den som får best karakter på tentamen". Jeg trenger ikke å ta med matpakke i morgen.
Onsdag kveld
Det var en ting jeg glemte å nevne. Vi hadde litt klassens time i dag. Dette er 9D opptatt av:
- Kan vi få vannfontene i skolegården?
- Kan vi få drikkevannsbeholdere i gangen?
- Hvorfor er det bare fine horn i kantina?
- Noen må ordne køen foran bakeriutsalget.
(Da noen ville ha cola-automat sa kontaktlærer Gunn Kathrine at hun trodde det uaktuelt å plasser ut brusautomat på skolen. Jeg sa at i NRK Rogaland er det både brusautomat og iskremboks.)
Innspillene vil bli tatt videre til elevrådsmøtet på Kannik neste uke.
Onsdag ettermiddag
Akkurat ferdig med ukas lengste dag i klasse 9D. I dag hadde vi nynorskprøve de tre første timene. Fikk velge mellom seks forskjellige stiloppgaver, og jeg valgte å skrive et leserinnlegg til skoleavisa.
Overskriften var "Dette irriterer meg!". Jeg skrev at lekser burde avskaffes, og det mener jeg faktisk også på alvor. Lekser er urettferdig og forsterker forskjellene mellom de flinke og de mindre flinke elevene. De som er så heldige å ha foreldre som har full kontroll på både algebra og geometri, har topp breibånd og leksikon i bokhylla vil som regel ha lettere for å få gjort leksene, enn de som ikke har det aller beste utgangspunktet.
Har du i tillegg foreldre som følger deg godt opp, stiller du bedre forberedt, enn om du må ta det meste av ansvaret sjøl.
Noen foreldre passer nok på at de riktige bøkene ligger i ranselene, og
at leksene er gjort som de skal. I timen i natur og miljø i dag noterte kontaktlærer Gunn Kathrin en haug med "glømme-kryss". Åtte glemte lekser eller bøker betyr nedsatt ordenskarakter.
I de tre siste timene i dag hadde vi mat og helse, det som før kaltes skolekjøkken eller heimkunnskap. Jeg var ener på B-bordet, og hadde ansvar for steiking av biffkjøtt da vi laget tortillas. Det var en student som heter Frode Østbø som ledet timen, og som hadde full kontroll. Jeg fikk litt pepper for voldsom krydring av kjøttet før det skulle steikes.
Ellers lærte jeg at det faktisk er mulig å lage tortillas-lefsene helt fra bånd. Vi laget deigen, kjevlet den flat, og steikte den på sterk varme i ei panne. Det smakte fortreffelig med salsa og guacamole. Nå er det leksetid.
Etter at vi har hatt kunst og håndtverk (sløyd) i morgen skal jeg ha framføring i noe de kaller "I fokus". Jeg skal presentere en nyhet eller en aktuell sak for de andre i 9D.
Tirsdag ettermiddag
Fine dag på Kannik skole i dag. Først hadde vi dobbeltime i engelsk, og fikk lov å se film i kantina (hadde jo tross alt heldagsprøve i engelsk i går).
Vi så "Den siste mohikaner" med engelsk undertekst. I "Natur og miljø" hadde vi elevforsøk hvor vi testet sansene våre. Vi luktet og følte, og plasserte smaksnerver på tunga.
I musikken spilte vi gitar, og jeg fikk gode skussmål etter å ha klart tre grep. Føler med musikklærer Torill Gehring-Olsen som har fire strake musikktimer, hvor 20-30 elever får spille gitar samtidig. Spilte fotball i ballbingen i storefri, og i tysken gikk vi gjennom forrige prøve, og fikk i oppgave å skrive dagbok. Her er mitt forslag:
I tysktimen ringte mobilen til en klassekompis på benken bak. Den ble konfiskert av tysklærer "Gunni", og synderen fikk beskjed om at foreldrene kunne hente telefonen på kontoret på skolen etter skoletid. Ellers blir han uten telefon ut uka.
Mandag kveld
Fikk et lass med bøker med meg hjem fra skolen i dag, og nå holder jeg på å legge bind på disse. Bladde tilfeldigvis opp på kapitlet "Vi løser ulikheter" i matteboka, og jeg ser at nedturen i niende klasse fort kan bli brutal for en voksen journalist.
Oppgaver som 3x - x > 42 og 5x - 2x > 60 gjorde at jeg måtte ta kontakt med en kompis som er sivilingeniør i StatoilHydro. Får inderlig håpe at det ikke blir mye verre enn dette når jeg skal testes i matematikk seinere i uka.
Har ellers gjort leksa i natur og miljø (tidligere naturfag). I elevøvelsen i morgen skal vi teste smakssansene. På tunga har vi en del vorter med smaksløker som gjør at vi kan skille surt, søtt, salt og bittert.
Mandag ettermiddag
17 år etter at jeg gikk ut fra Kannik ungdomsskole gjorde jeg i dag comeback i niende klasse. Jeg var ganske spent på forhånd, sov urolig i natt før dagens heldagsprøve i engelsk.
Du har vel faktisk alt å tape når du begynner i niende klasse som 32-åring, og jeg har ikke noen kjempegod følelse etter å ha skrevet stil i dag. Engelsk har aldri vært favorittfaget mitt, ordforrådet er begrensa og jeg er heller ikke trygg når jeg skal velge endinger.
Vi kunne velge mellom seks ulike stiloppgaver. To av oppgavene hadde konflikten i Nord-Irland som utgangspunkt, mens to andre oppgaver handlet om sport. Jeg endte opp med å skrive stilen "Hand of God", en historie om Maradonas to skåringer i VM-kvartfinalen mot England i 1986.
Etter fire timer hadde jeg skrevet to-og-ei halv A4-side, og mange av mine 14-15 år gamle klassekamerater skrev mye mer enn meg.
Mens det tidligere var fy-fy å kikke på sidemannen under heldagsprøver var det en god del snakk mellom elevene i 9D under prøven i dag. Vi ble til og med delt inn i responsgrupper, og to ganger i løpet av dagen fikk vi sitte sammen og diskutere skriveprosessen og rette hverandres besvarelser.
Etter at jeg hadde levert stilen min, diskuterte jeg litt med andre i 9D, hvilke oppgave de hadde valgt, hvor mye de hadde skrevet og hva slags forventninger til karakter de hadde. Tordag får vi engelskstilen igjen, og de yngre klassekompisene ga tydelig beskjed om at jeg som er voksen minst bør få 5+ eller 6, toppkarakter.
I morgen står høydepunktene i kø for 9D på Kannik skole. Vi skal se film, ha elevforsøk i natur og miljø og spille gitar i musikken.