Fakta
Det sier Helga Lien, sjef på skobutikken DNA på Kvadrat, og Mark Mariathasan som studerer internasjonal motemarkedsføring i England.
Se bildegalleri av joggesko
Popstjerner begynte
Hvor det begynte er vanskelig å si. Idoler fra pop og idrettsverden begynte å bruke spesielle utgaver av kule joggesko, og det gjorde at mange fulgte på. Ungdommer rotet i mor og fars kasser og skap, og fant frem gamle joggesko som var kule på sin måte. Plutselig var ikke joggeskoen bare en joggesko, men en sko som kunne brukes til både finstas og saggebukse. Joggeskoen ble tema med mange variasjoner.
Utvidet bruksområde
- Designere samarbeider nå med kjente sportsmerker som Puma, Adidas og andre. Dermed når sportsmerkene bredere ut, også til de som ikke bruker skoene til trening, forteller Mark Mariathasean. Han beskriver det som et markedsføringsmessig sjakktrekk av de store sportsmerkene.
Joggeskoen finnes i mange varianter: boksing, racing, ballett, hip-hop, trening og mange flere.
Markedsførings-folkene lager joggesko-versjoner i små og etterspurte kolleksjoner.
Sammen med tendensen om at vi liker å føle oss komfortable i alle sammenhenger, selv i fintøyet, har det dratt joggeskoen frem for alvor. Men det er stort sett ungdom i alle aldre som velger joggesko både til skjørt og finstas.
Med glitter på joggeskoen
Fremover blir joggeskoene mer glitrende og glamorøse. - Jeg har sett noen kjempekule sko i sølv og satinstoff, som kommer til våren, sier Helga Lien.