Hopp til innhold

Artist-Janove starter vinylpresse og vinbar med Spotify-forbud

Selv om salget av LP-plater har sluttet å stige, får Norge nå sitt andre vinyl-trykkeri på et drøyt år. Artist Janove Ottesen satser sammen med musikkbransje i Stavanger og Oslo.

Noen av de sentrale personene i satsingen på vinyl-trykkeri, musikk-lytterom og vinbar på Tou kunst- og kultursenter i Stavanger. Foran: Annelin Muntzer-Høyvik og Janove Ottesen. Bak: Børge Fjordheim, Per Arne Alstad og Sigve Håland.

PLATESATSING: Et eksklusivt lytterom med 20.000 album er med i satsinga til T-Time Vinyl Plant på Tou i Stavanger. Foran (f.v.): interiørdesigner Annelin Müntzer-Høyvik, artist/medeier Janove Ottesen. Bak (f.v.):musiker/medier Børge Fjordheim, daglig leder i Tou AS, Per Arne Alstad og daglig leder T-Time, Sigve Håland.

Foto: Erik Waage / NRK

– Du skal jobbe hardt. Med det du elsker. Og med god stil.

Janove Ottesen gliser. Han ser ut som en rollefigur fra den britiske tv-serien «Peaky Blinders». Men vi er i Stavanger, 2020. Ikke Birmingham, 1920, og Ottesen er definitivt mer hipster enn gangster.

– Vi ville ha egne arbeidsklær. Sånn som sykepleiere. Fotballspillere. Rockeband. Du kan bli sliten i denne dressen. Men det ser bra ut, gliser artisten.

Gjennom selskapet Spindelvevriff AS har Ottesen en eierandel på 20 prosent i det nye vinyl-trykkeriet T-Time Vinyl Plant i Stavanger.

Janove Ottesen, Sigve Håland og Per Arne Alstad. Tre av medierne i T-Time Vinyl Plant i Stavanger.

STILBEVISSTE: Tweed-dress med vest, skjorte, slips og sixpence er arbeidsantrekk i T-Time Vinyl Plant.

Foto: Erik Waage / NRK

– Jeg gjør det fordi det er gøy, nytt og annerledes. Sammen med kompiser. Flinke folk. De bor ikke alltid i Oslo, sier den tidligere frontfiguren i Kaizers Orchestra.

Med seg har han blant andre musiker Børge Fjordheim, Stavanger Symfoniorkester og Tou AS. Keyboardist Magne Furuholmen i a-ha og hans produsent Bjarne Stensli har også små andeler i selskapet.

De ser muligheter. For LP-plata dukket opp igjen som en fugl føniks da strømmetjenestene danket ut CD-en. Ble et nisjeprodukt for folk som lengta etter noe å holde i. Noe å samle på. Et cover. En sangtekst. Litt knitring.

Norges – og Rogalands andre vinylpresse

– Plata ser fin og flat ut. Ikke for kald eller for varm. Ingen grå områder, sier daglig leder, i T-Time, Sigve Håland. Det er han som gjør jobben.

På gulvet står store hvite sekker med pellets. Håland heller de bitte små sorte kulene av PVC inn i maskinen. Der omdannes de til en hockeypuck-lignende klump, før de kommer ut som flatpakka musikk i andre enden.

Vinylpressa holder til i kunst- og kultursenteret Tou. Den tidligere øl-fabrikken har blitt navet i en voksende kreativ næring i østre bydel.

Lokalet lukter av gammel industri. Men maskinen er ny.

Vinylpressa til T-Time Vinyl Plant på Tou i Stavanger øst.

PLATEMASKINERI: Vinylpressa i Stavanger er levert av Viryl Technologies i Canada, og målet er å greie 450 LP-produksjoner i året, med en ventetid for levering på tre til fire uker. Det vanlige er flere måneder.

Foto: Erik Waage / NRK

– Akkurat nå er det lange dager for å knekke alle kodene. Men det er gøy å være med og lage musikk for en som ikke spiller selv, sier Håland.

Bokbinder med fortid som sjåfør, scenograf med mer, for Janove.

I det siste har det blitt mange telefoner til Egersund, noen mil sørover i fylket.

Der startet Coastal Town Records i november 2018. Det første norske vinyltrykkeriet på 30 år. Nå har selskapet fått en lokal konkurrent, uten at det bekymrer musiker og medeier Frode Strømstad.

– Vi har god dialog, og kan samarbeide. Utfylle hverandre. Våre største konkurrenter er uansett store trykkerier i land som Tyskland og Tsjekkia.

Duoen Frode Strømstad (t.v) og Arne Kjelsrud Mathisen (t.h) har startet Norges vinylpressefabrikk.

NORSK KONKURRENT: Duoen Frode Strømstad (t.v.) og Arne Kjelsrud Mathisen (t.h) starta vinylpressefabrikk i Egersund i 2018. Også de spesialiserer seg på små opplag og kort ventetid.

Foto: Mads Nielsen / NRK

Coastal har spesialisert seg på små opplag og kort ventetid. Et nytt Kvelertak-album gikk nettopp i trykken, og opplagene i Egersund varierer fra 100 til 2000 eksemplarer.

– Det er ingen gullgruve, men det går bra, sier Strømstad.

Heller ikke i Stavanger forventer noen å bli vinyl-baroner med det første.

Ikke redde for dupp i vinyl-salget

– Vi har ikke investert i dette for å tjene penger, sier medeier Børge Fjordheim.

Trommeslageren jobber med artister som Morten Abel, Janove og Sivert Høyem. Det virket som en «no-brainer» å starte vinyl-presse.

– Vi visste jo om de lange ventelistene for å få trykket album. Kurvene pekte oppover. Plutselig ville alle ha vinyl.

Salget av LP-er begynte å stige for ca. ti år siden, og fortsatte til 2017. Men mye tyder på at toppen er nådd. I fjor var nedgangen på over 20 prosent i Norge, viser tall fra Ifpi Norge.

– Salget har vært kunstig høyt. Det flater seg ut, sier Fjordheim.

Janove er enig.

– Det har aldri vært flere som gir ut musikk. Folk sitter på Mac-en hjemme og gir ut digitale låter. Mange vil ha noen fysiske utgaver. Når det verden over bare finnes et femtitalls vinylpresser, er det plass til oss også.

Etter at Kaizers ble oppløst i 2013, har han gitt ut to soloalbum og en EP, samt albumet «The Mute». Hans første symfoniske verk.

For tida testpresses både denne og tre andre produksjoner hos T-Time.

Men selskapet nøyer seg ikke med det.

Nesten helt perfekt lyd

– Hør. Det er Stavanger Symfoniorkester, meg på piano og Christian Eriksen på trekkspill.

Janove dirigerer i lufta. Bukker og klapper.

– Nydelig. Vinyl skal være 95 prosent perfekt. Mye varmere lyd enn den komprimerte digitale. Mer dynamisk.

Janove Ottesen i lytterommet som T-Time Vinyl Plant har åpnet på Tou, med 20.000 album fra Norsk Lydinstitutt og dyrt lydanlegg.

VINYL-ELSKER: Artist Janove Ottesen blir glad av å høre på vinyl. Her hører han på albumet «The Mute», som kommer ut på vinyl i mars. Han skrev den symfoniske musikken til forestillingen, som vant Hedda-pris i fjor.

Foto: Erik Waage / NRK

Musikken kommer fra det eksklusive lydanlegget i lytterommet, som T-Time har åpnet i samme bygningskompleks. Et samarbeid med hi-fi-giganten Electrocompaniet. Selskapet holder til på Tau i Strand, rett over fjorden, og får nå et showrom i byen.

– Perfekt rom for plateslipp og intime møter med fansen. Men alle som vil kan leie seg inn, sier Janove.

Som for eksempel en intim plate-date. Veggene er dekket med 20.000 klassiske album, utlånt fra Norsk Lydinstitutt i Stavanger.

Men det mest publikumsvennlige tilbudet er en ny bar.

Spotify-forbud i baren

Vinyl og vin. Vin og vinyl. Det måtte jo bli en vinbar.

Et prøvetrykk, eller testplate fra T-Time Vinyl Plant på platespilleren i lytterommet på Tou i Stavanger.

VINYL-NISJE: Mye tyder på at LP-en har stabilisert seg som et nisjeprodukt ved siden av strømmingen, som nå utgjør ca. 90 prosent av markedet for musikksalg.

Foto: Erik Waage / NRK

– Her blir det ikke noe strømming av enkeltlåter fra Spotify. Det er bannlyst. Kun hele album, og bare på vinyl, sier Per Arne Alstad, daglig leder i Tou.

Han styrer driften av senteret, som er den største kultursatsingen i Stavanger de siste årene.

Rundt 260 mennesker jobber daglig på Tou, med produksjon, visning av ulike kunstformer, servering og andre kreative yrker. Rundt en halv million mennesker er innom i løpet av et år.

Kommunen kjøpte eiendommen for 60 millioner kroner i 2009, og har betalt det meste av den pågående rehabiliteringen til over 300 millioner kroner.

Tou scene

KULTURFABRIKK: Her ble det produsert øl fra 1895 til 1988. Nå er Tou en av Norges største uavhengige kulturinstitusjoner. Konsernet omsetter i år for omlag 53 millioner kroner, hvor 2,4 millioner er offentlig tilskudd.

Foto: Eirin Larsen/NRK

T-Time er imidlertid en investering Tou og medeierne tar på egen kappe.

– Målet er å bidra til å bygge en fullverdig musikkbransje i Stavanger. Tette hullene slik at de kreative talentene ikke flytter til Oslo og Bergen, sier Alstad.