Jærbanen, Klepp stasjon
Foto: Anders Fehn / NRK

Jærbanen

Oppsummert

Utbyggingen av dobbeltspor på strekningen Stavanger–Nærbø er godt igang. Deretter skal sporet oppgraderes videre til Egersund. Trafikken er sterkt økende. Passasjertogen drives av Go-Ahead og godstrafikken av CargoNet.

  • Kutter nattavgangene på Jærbanen

    Go Ahead kutter avganger på Jærbanen. Årsaken er færre passasjerer med den nye smittebølgen. Reduksjonene gjelder allerede fra 4. desember. Ifølge selskapet vil de opprettholde avgangene med mange passasjerer, men kutter der det er få passasjerer.

  • Ønskjer å greie ut tre sporval

    Fylkesutvalet meiner at BaneNor skal greie ut tre forskjellige sporval for dobbeltsporet på Jæren. Fleirtalet vil også at stasjonane Klepp og Øksnevadporten skal bestå, og at utbygginga ikkje må hindre at Ålgårdbanen kan koplast på i framtida.

    Jærbanen mellom Bryne og Nærbø
    Foto: Njål Svingheim / Jernbaneverket
  • Normal trafikk på Jærbanen

    Frå skulestart 17. august om halvanna veke går trafikken med lokaltoga som normalt på Jærbanen. Heilt sidan midten av mars har mange tog vore innstilte. – Eg trur mange er glade for at vi køyrer som normalt, seier Cathrine Elgin i Go-Ahead Norge.

  • Kraftig passasjervekst på Jærbanen

    Nesten en million flere passasjerer tok Jærbanen i 2019 sammenlignet med året før, totalt fem milloner passasjerer, melder Bane Nor i en pressemeldingen. Jærbanen er det nest største togmarkedet i Norge, etter lokaltrafikken i Oslo-området.