Rapporten er laget for Vegvesenet av IRIS (International Research Institute of Stavanger). Årsaken til den høyere ulykkesrisikoen for innvandrere er ifølge rapporten firedelt:
- Ulik kjørekultur
- Utfordringer i møtet mellom kjørelærer og elev
- Organisering av kjøreopplæringen
- Innvandrernes økonomi
Mohamad Osman, som kom til Norge fra Syria i 1985, tenker først på kjørekulturen.
– I Syria tuter folk på hverandre hele tiden, de viser fingeren, er sinte og gale og skriker til hverandre, sier Osman.
– Helt andre kjøre- og trafikkforhold
Han første møte med norsk trafikk var slik:
– Her var det ro, orden og regler. Vi stopper for dem som kommer fra høyre, vi stopper for folk som skal krysse veien, forklarer han.
- LES:
- LES:
Avdelingsdirektør i Statens Vegvesen, er klar over forskjellene.
– Mange kommer fra land med helt andre kjøre- og trafikkforhold. Kanskje er kjøreopplæringen helt annerledes også, sier hun.
Skal bli møtt med trafikkinfo
I rapporten foreslås en rekke tiltak for å bøte på ulykkesrisikoen. Blant annet
- at introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere bør inneholde informasjon om norsk kjørekultur
- utvikle informasjonsmateriell på andre språk
- informasjon på ferjer
- trafikksikkerhet på timeplanen for beboere på asylmottak
- rekrutteringskampanjer for at innvandrere skal bli kjørelærere
- opplæring spesielt for for kjørelærere som skal lære opp innvandrere
- subsidiert kjøreopplæring for personer som tjener under et gitt minstebeløp
Ranes sier Vegvesenet kommer til å jobbe for flere av punktene.
Vil rekruttere innvandrersjåfører
– Det å ha fokus på bilbeltebruk, holde fartsgrensen og sikre barn i bil bør ikke koste mye penger, sier hun.
- LES:
- LES:
Ranes never innførsel av teorioprøven på flere språk, samt rekruttering av ikke-vestlige innvandrere som kjørelærere som noe de straks tar tak i.
Osman, som selv sitter i fylkestinget for Rogaland Høyre, stiller nå spørsmål til fylkesordføreren i Rogaland om hvilke tiltak en kan tenke seg for å redusere antallet innvandrerulykker.