Hopp til innhold

Innstilte bussruter

Transportarbeiderforbundet i Rogaland oppfordrer medlemmene til å ikke jobbe overtid. - Resultatet kan bli innstilte bussruter, sier nestleder Geir Meyer i transportarbeiderforbundet i Rogaland.

Veoliabuss
Foto: NRK

Fagforeningen forhandler sammen med tre andre forbund om bedre lønn for bussjåfører over hele landet. Men rett før jul ble forhandlingene om ny bransjeavtale brudt.

Bussjåførene krever at årslønnen må opp med 40 000 kroner i gjennomsnitt, mens arbeidsgiverne tilbud var på omlag halvparten. Resten skulle komme gjennom en kompetanseplan, men sjåførene mener den er for lite konkret.

Samme som industriarbeidere

Ved tariffoppgjøret i 2006 var det enighet om at partene skulle forhandle fram en ny bussbransjeavtale med et lønnsnivå på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

- Vi er lovet å få samme lønn som industriarbeiderne. Det innebærer 20 kroner mer i timen. En del av dette skal komme i form av kompetanseheving. Men ledelsen vil ikke legge til rette for at sjåførene får det, sier Meyer.

Nå ønsker fagforeningen å presse selskapene tilbake til forhandlingsbordet. De vil ha en bransjeavtale som de mener de er lovet fra arbeidsgiverne.

- Vi sier ikke at sjåførene skal nekte å jobbe overtid. Vi sier bare at de bør tenke på familie og helse, sier Meyer. 

Veolia sier nei

Direktør i buss-selskapet Veolia, Kjetil Førsvoll,  kan imidlertid ikke love mer lønn.   -Tilbudet om 20 000 kroner i lønnsøkning før jul, var et frivillig tilbud utenom forhandlingsperioden.  Når sjåførene sier nei til det, så kan de ikke regne med mer penger før i lønnsoppgjøret til våren, sier Førsvoll.