Hopp til innhold

Ikke alle omfavner Kolumbus' nye system

Apper som må avinstalleres, kortinformasjon som ikke kan legges inn, engangspassord som aldri kommer. Flere irriterer seg over Kolumbus sitt nye system.

Nye soner og betaling Kolumbus

Skjermbildet er fra mobiltelefonen til en NRK-journalist som tirsdag morgen lasta ned Kolumbus billettapp for første gang. Feilmeldinga kom opp da hun skulle legge til kortinformasjon.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Utålmodige sjeler har sannsynligvis ikke gode dager etter at Kolumbus endra billett- og sonesystemet sitt 1. januar 2016.

Gunnar Gundersen

Gunnar Gundersen.

Foto: Privat

En ikke-vitenskapelig undersøkelse gjort på Byterminalen i Stavanger og i redaksjonen i NRK Rogaland, viser – kort oppsummert – at det ikke alltid går på første forsøk når en bruker mobilen til å betale bussbilletten. Folk melder om apper som må avinstalleres, kortinformasjon som ikke kan legges inn og engangspassord som aldri kommer.

Fikk aldri oppdaterings-SMS

Tirsdag morgen ringte en frustrert Gunnar Gundersen til NRK. Han skulle busse hjem etter å ha levert bilen på verksted på Forus.

– Jeg hadde glemt passordet til billettappen, og ba systemet sende engangspassord på SMS. Det kom ikke. Jeg forsøkte tre ganger, sier han, som til slutt måtte betale billetten sin kontant – pluss ombordtillegget på 20 kroner.

Helene Østbø
Foto: Catharina Andersen / NRK

Gundersen sendte SMS til seg sjøl, og samtidig sønnen, for å sjekke at telefonen virka som den skulle. Han ringte også Kolumbus' kundesenter, som først ikke fant feilen. Etter flere samtaler viste det seg at problemene skyldtes at appen hans ikke var oppdatert.

Nyttårs-SMS-en som blei sendt alle brukere om nødvendig oppdatering, nådde aldri ham.

– De 20 kronene plager meg ikke. Kolumbus gjør mye godt, og appene er gode oppfinnelser. Men når de slår seg på brystet over alt dette nye, bør de kunne innrømme at ting ikke er bra, mener han – som ser på seg sjøl om oppegående om data og apper, etter å ha jobba med IKT i flere år.

Edith Nøkling

Edith Nøkling, regiondirektør i Forbrukerrådet i Rogaland.

Foto: Kaj Hjertenes / NRK
Odd Aksland, direktør i Kolumbus

Odd Aksland, direktør i Kolumbus.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Flere passasjerer NRK møtte på Byterminalen i Stavanger, melder om vansker som ligner Gundersens. Andre har ikke hatt problemer, eller bruker ikke appen. Helene Østbø bruker app, men synes den er treig. Hun peker også på at det blir lengre kø når flere passasjerer må gå inn foran og vise sjåføren mobilbilletten.

– Det var da jeg hadde kort, og kunne gå på bak, sier hun.

Forbrukerrådet ennå positive

Edith Nøkling i Forbrukerrådet har tidligere sagt at hun er positiv til forandringene, og mener ombordtillegget på 20 kroner er greit. Forutsatt andre betalingsmetoder virker.

– Jeg har brukt appen lenge. Jeg fikk sønnen min, som ikke bor her, til å laste den ned. Han opplevde ingen problemer, sier hun, som heller ikke har fått noen forbrukerklager – foreløpig.

Odd Aksland, direktør i Kolumbus, sa mandag morgen at de alt i alt er fornøyd med omlegginga. Trøbbelet for dem med Windows-telefon er ordna, sjåførene er er fornøyde, og det er ikke for lang kø på kundesentrene, sier han i dag.

– Hvis det er noen som likevel har problemer, er vi i stand til å hjelpe dem. Men det kan være at de må møte fysisk, sier Aksland.