Byttelapp, det er en viktig ting skal vi tro Forbrukerrådet. Etter jul blir de nedringt av folk som ikke var helt fornøyde med julegavene sine, og så vet de ikke hvilke rettigheter de har.
– De tror at de kan levere varen tilbake, og få pengene utbetalt, men så enkelt er det ikke i alle butikker, sier regiondirektør i Forbrukerrådet, Edit Nøkling.
Selv om hun er i kontakt med mange misfornøyde kunder, så understreker hun at mange butikker strekker seg lenger enn kjøpsloven sier at de må, for å få fornøyde kunder.
- LES OGSÅ:
Ulik praksis forvirrer
– Butikkene gjør veldig mye forskjellig, derfor blir vi forvirret når vi plutselig møter på en butikk som ikke tilbyr åpent kjøp, og pengene tilbake, sier hun.
Ifølge Nøkling så kan det ofte være stor forskjell på små nisjebutikker og store kjedebutikker. Det bekrefter Betina Hovda, som eier den vesle klesbutikken «To-Be» i Stavanger.
– Folk tror at når de store kjedebutikkene gir 30 dagers bytterett og gir åpent kjøp uansett årsak, så tror de at de kan få det i alle butikker, og da tror de at det forbrukerloven sier, så når de ikke får det i små butikker oppstår det ofte forvirring og frustrasjon, sier Hovda.
- LES OGSÅ:
Spør når du handler
Realiteten er at reglene varierer fra butikk til butikk. Sjekk hva som gjelder der du handler gavene dine, seier Nøkling i forbrukerrådet.
– Spør om hvordan byttereglene i butikken du handler i er før du betaler. Spør gjerne om hvor lang tid du har på deg, kan du få pengene tilbake? Hvis du ikke kan få pengene tilbake, kan du få en tilgodelapp?, sier hun.