Med Skattedirektoratet som opplysningskilde
I går kunne NRK Rogaland fortelle at et markedsføringsselskap har brukt personopplysninger fra skattelistene for å sende reklameartikler i posten.
En rekke unge kvinner har fått reklameprøver av tamponger. På adresselappen er Skattedirektoratet opplyst som kilde for markedsføringsselskapet, noe direktoratet selv synes er uheldig og vil stanse.
Så langt er alt vel. Men kanskje burde posten ta opp tråden?
Lokalavisen som distributør
I disse tider dumpes tonnevis av reklamebrosjyrer ned i postkassene våre. Alle lager fargerike brosjyrer for tiden. Møbelhandlere, gullsmeder, bokhandlere, supermarked, jernevarehandlere osv. Det finnes knapt nok en eneste butikk med respekt for seg selv som ikke bruker penger på reklamebrosjyrer. Og de som har råd til å unngå folks reservasjon mot reklamen i postkassen, produserer et vedlegg og sender det ut til husstandene som innlegg i lokalavisen.
I Norge er det slik at man fra 1. januar i år kunne reservere seg mot adressert reklame ved å ringe et telefonnummer til Reservasjonsregisteret. Det har deler av næringslivet unngått ved å bruke lokalavisen som distributør.
Uadressert reklame derimot - dvs alt det du får i postkassen i disse dager - kan du kun reservere deg mot ved å sette opp en klistrelapp på din egen postkasse. For å få klistrelappen må du fysisk ned på posthuset, fylle ut et skjema og la deg registrere. Deretter kan du ta klistrelappen med deg hjem i regnværet.
Med andre ord - du pålegges å gjøre alt arbeidet selv for å reservere deg mot noe du aldri har bedt om å få.
Tung reklamebør
Derfor kan det i disse førjulstider være betimelig å servere et lite forslag til posten: Hva med å distribuere reservasjonsskjemaet og klistrelappen med postmannen? Et skjema og en klistrelapp til hver husstand. I volum og gram veier det knapt mer enn en liten reklameside. Så kan de av husstandene som er lei reklamen sitte i en god og varm stue, skrive navnet sitt på skjemaet og legge det tilbake i postkassen. Og når postmannen henter skjemaet neste dag har vi allerede klistret lappen vår på postkassen og han slipper den tunge reklamebøren neste sesong.
Så er alle fornøyd. Køene på postkontoret blir mindre, forbrukerne blir gladere, det samme gjør feierne og søppelmennene. Produktene i butikkene blir billigere å produsere fordi man ikke behøver å lage reklamebrosjyrer for å selge dem og det gjør oss forbrukere enda gladere.
Til og med postmennene som slipper å dra rundt på masse reklamepost som folk likevel ikke vil ha, vil få det bedre..
De eneste som ikke tjener på at flere husstander reserverer seg mot post de ikke har bestilt, er posten selv. Men det er vel nettopp derfor det er så vanskelig å reservere seg.
Ståle Frafjord
distriktsredaktør NRK Rogaland
telefon: 51 72 72 30 (dir.) 71 72 72 72 (sent.) 95 92 56 92 (mob.)