Søndag ble det observert en drone i luftrommet over flyplassene i Stavanger og Haugesund.
Dette gjorde at flyplassen ble stengt i omtrent en time. NRK har fått tilgang til opptakene fra flytårnet ved Stavanger lufthavn søndag kveld.
Flere piloter og politihelikopter observerte dronen i løpet av tiden flyplassen var stengt.
Flere avganger ble som følge av situasjonen utsatt og kansellerte.
Hendelsen gikk inn i rekken av mistenkelig droneaktivitet den siste tiden. Blant annet har det blitt registrert to tilfeller i nærheten av Kårstø-anlegget i Tysvær.
Onsdag ble Bergen lufthavn Flesland stengt etter droneobservasjoner, noe som førte til at tusenvis av passasjerer ble rammet.
Ønsker system for å oppdage droner tidligere
Leder Robert Gjønnes i Norsk Flygelederforening er tydelig på at foreningen ønsker et system som gjør at man lettere kan oppdage i nærheten av luftrommene.
– Vi ønsker absolutt at detekteringsutstyr blir implementert ute på de operative enhetene, skriver Gjønnes i en e-post.
Han påpeker at det finnes et rammeverk for hvordan dronene skal håndteres, og at han forventer at droneoperatører forholder seg til og respekterer rammeverket.
– Om det viser seg at man stadig får utfordringer med droner innenfor forbudssonen, vil den ytterste konsekvensen være at man kan tvinge fram et forbud innenfor visse rammer.
Organisasjonen Lederne ber om totalforbud mot droner nå som situasjonen er anspent.
Statsminister Jonas Gahr Støre talte onsdag under landsmøtet til Fagforbundet. Da sa han blant annet at det ikke er akseptabelt at utenlandsk etterretning flyr droner over norske flyplasser.
– Vi vil ikke ha noe av at noen flyr denne typen farkoster over viktige installasjoner i Norge. Vi sier nei til det, vi kommer til å forfølge det og stoppe det.
Støre la også til at det ikke foreligger noen direkte trussel mot Norge, men at situasjonen er alvorlig.
Kan gjøre stor skade
Oman var ifølge nettstedet Airport Technology det første landet i verden som tok i bruk et system som kan oppdage droner og identifisere posisjonen til dronepiloten slik at myndighetene kan gripe inn.
Nå finnes slike system også på store europeiske flyplasser.
På Heathrow i London kom systemet på plass januar 2020 (ekstern lenke), året etter at byen opplevde store problemer med droneobservasjoner rundt flyplassene. Gatwick ble stengt midt i juletrafikken, noe som rammet 110.000 flypassasjerer.
I fjor var et fly fra Widerøe bare 60 meter unna et dronekrasj.
I 2017 krasjet et kommersielt passasjerfly med en drone over Quebec City Airport i Canada. Flyet fikk mindre skader og landet trygt. I intervju med den kanadiske kringkasteren CBS sa transportminister Marc Garneau at det kunne endt katastrofalt om dronen hadde truffet motoren.
Ved University of Dayton har de forsket på hvor stor skade droner kan gjøre i kollisjoner med fly. I 2018 gjennomførte de tester de mente viste at selv små droner kunne gjøre stor skade. I videoen under kan man se disse testene.
Planlegger å skalere opp
Avinor har lenge hatt en plan for å skalere opp og utvide dronedetektering, ifølge Erik Lødding, leder for samfunnskontakt.
– Innen kort tid vil vi ha systemer klare for å utruste enda flere lufthavner.
Lødding vil av sikkerhetshensyn ikke kommentere hvilke lufthavner dette gjelder, eller detaljer rundt systemene.
Aleksander Wasland er kaptein i Widerøe og forbundsleder i Norsk Flygerforbund. Han sier tilfeller av droneobservasjoner er noe piloter opplever oftere og oftere.
– Vi er ukomfortable med å dele luftrom med alt som ikke skal være der, og vi har lenge ropt varsku om uautorisert droneaktivitet, sier Wasland.
Forbundet har lenge vært kritiske til bruken av uregulerte droner.
– Vi ønsker at dronene blir bedre integrert som en del av norsk luftfart og at rommet for å operere dette uregulert i bakgården må skjerpes inn. Altså må den amatørmessige dronevirksomheten reguleres mye sterkere.
– Ivaretar sikkerheten
Forsvarsminister Bjørn Arild Gram bekrefter at situasjonen er dramatisk når flyplasser blir stengt som følge av droneobservasjoner.
– Vi ser en økning av droneaktiviteten, og beredskapen er også styrket. Det er politiet som har hovedansvaret for sikkerheten innenlands, og Forsvaret støtter med økt tilstedeværelse.
Han påpeker at det ikke er grunn til å føle seg utrygg.
– Avinor følger med på dette. Når flyplasser blir stengt, er det nettopp fordi de ivaretar sikkerheten.
Gram vil ikke kommentere hva norske myndigheter vet om hvem som står bak droneaktiviteten.