Hendelsen fant sted på Sola Strand Hotel i forrige uke. Da kvinnen (36) følte hun hadde sittet lenge nok i badstuen, som holder 100% luftfuktighet, oppdaget hun at hun ikke fikk opp døra.
- Det var en sjokkerende opplevelse. Døra satt bom fast. Jeg kjente at jeg fikk tåkesyn, jeg fikk ikke puste, sier kvinnen.
Fra alarmen til døra
Døra inn til badstuen hadde kilt seg på grunn av en løs skrue i dørkarmen, og dessuten var det ingen i sparesepsjonen som fikk med seg at alarmen ringte. Den ga rett og slett for dårlig lyd.
- Jeg ble forvirret da ingen kom til unnsetning. Derfor hamret jeg på døra, uten at noen hørte meg. I heten lurte jeg på om det var meningen jeg skulle trykke inn, vri eller dra i alarmknappen, sier kvinnen.
Hun har hatt noen tunge dager etter den skremmende hendelsen.
- Jeg sank til slutt ned ved døra, fordi jeg merket at kroppen holdt på å skru seg av. Jeg håpet at noen ville se meg. Noen kom seg heldigvis inn til slutt, etter en del strev med døra. I tiden etter episoden har jeg vært veldig preget av dette, sier hun.
Brannvesenet ser alvorlig på saken
Tirsdag ettermiddag førte Rogaland Brann og Redning IKS tilsyn på hotellet. Ledelsen fikk beskjed om å sende inn en liste med tiltak som er planlagt i tiden etter forrige ukes drama.
Brann- og redningssjef Nils-Erik Haagenrud har vært i kontakt med kvinnen etter hendelsen.
- Hun kontaktet oss og fortalte om det som skjedde. Dette er noe vi ser svært alvorlig på. Folk skal ha mulighet til å ferdes fritt til og fra steder der det er høy varme og luftfutighet.
Haagenrud sier at brannvesenet fulgte opp saken raskt.
- Vi kontaktet hotellet og forsikret oss om at tiltak vil bli iverksatt. De fortalte oss at den aktuelle badstuen er midlertidig ute av drift, og at de planlegger å sette inn en ny dør.
Legger seg flate
Kvinnen sier at hun ikke er fornøyd med måten hun ble fulgt opp på rett etter den skremmende hendelsen. Fredag ble hun imidlertid invitert til et møte med hotelledelsen, der saken ble diskutert.
- Vi er verken enig om hendelsesforløpet eller de ansattes opptreden i spaavdelingen etter episoden. Men dette er ikke så viktig for oss. Vi er mest opptatt av å beklage, og å fokusere på de tiltakene vi har iverksatt i ettertid, sier hotelldirektør Cornelius Middelthon til NRK.
I et brev kvinnen mottok fra Middelthon mandag, skriver han at dette aldri skulle ha skjedd. Han skriver at hotellet har bestemt seg for å gå til anskaffelse av et bedre alarmsystem, som også vil bli koblet opp mot hotellets resepsjon. Kvinnen fikk også tilbud om kompensasjon.