NRK Rogaland fikk bli med i Stavanger kommunes helikopter for å se hvilke veier flest bilister velger hver morgen.
I Stavanger og kommunene rundt, til sammen Nord-Jæren, bor om lag 250.000 mennesker. En rekke av dem kjører til jobb, og mange klager på lange køer.
Stavanger kommune leide derfor et helikopter for å få oversikt over morgentrafikken.
(Artikkelen fortsetter under video)
Hovedproblem: Kannik
Onsdag morgen var blant andre Arve Simonsen, fagansvarlig for vei og trafikk, oppe i helikopteret mellom klokken 07 og 09. Alle NRKs bilder er tatt mellom klokken 08 og 09.
- Jeg tror det blir kø fordi kjøremønsteret til folk er litt galt. Mange av bilene som skal nordover til Dusavik og Tasta kjører for eksempel nedom Kannik og videre i Løkkeveien. Hvorfor kjører så få av dem Tjensvollkrysset, undrer Simonsen.
Disse kø-punktene utmerker seg:
- Bergelandstunnelen - fra sjøsiden mot Kannik
- Gjennom Kannik og inn mot Løkkeveien
- E 39 nordover, især Krysset Motorveien/Madlaveien
Simonsen var en av de kommunalt ansatte som fikk seg helikoptertur onsdag morgen. En annen var vei-, park- og idrettssjef Torgeir Esig Sørensen. Også han fikk se hvor trafikantene stanger i kø.
Mindre på fylkesvei 44
– Det virker som store deler av trafikken er konsentrert rundt Kannik, sier han.
De to oppdaget også flere knutepunkter hvor det nesten ikke er kø i det hele tatt.
Her er det ikke like mye kø:
- Havneringen (langs Vågen) i stedet for Bergelandstunnelen
- Tjensvollkrysset i stedet for Kannik
- Fylkesvei (tidligere riksvei) 44
Kommunen har nå tatt bilder av både køene og de veiene med mer plass. Nå er utfordringen å sende denne informasjonen videre til bilistene.
– Bilistene må velge annerledes
– Hvis vi kan finne metoder som kan få trafikantene til å velge annerledes, kan vi løse opp i dette, sier Sørensen.
For eksempel lar mange være å kjøre ned i Vågen i sentrum.
– Men havneringen er jo åpen. Denne veien kan avlaste noe av trafikken gjennom Bergelandstunnelen, mener Sørensen.