Hopp til innhold

Her skal det komme gang- og sykkelsti – men ingen vil betale for den

Det var stor jubel på Finnøy i Stavanger kommune da bompengene i tunnelen Finnfast forsvant forrige uke. Men da bompengene forsvant, forsvant også finansieringen av en etterlengtet gang- og sykkelsti på øya. Nå vil ingen ta regningen.

Gang- og sykkelvei på Finnøy i det blå. Her Harald Ruud og Eivind Ruud Karstensen

Harald Ruud og Edvin Ruud Karstensen må ta i bruk alternative metoder for å komme seg til og fra Judaberg uten gang- og sykkelsti.

Foto: Øystein Otterdal / NRK

– Gang- og sykkelsti må kommunen og fylkeskommunen klare å finansiere innenfor egne rammer. Vi fikk gjennomslag for å betale ut restgjelden på cirka 130 millioner kroner for Finnfast, sier stortingspolitiker Roy Steffensen (Frp).

Han snakker om gang- og sykkelstien mellom Judaberg og Ladstein på Finnøy i Stavanger kommune. Da det ble klart at Frp hadde fått gjennomslag for å fjerne Finnfast-bommen fra 1. juli, forsvant også finansieringen for en mye etterlengtet gang- og sykkelvei på øya.

Det var nemlig planen at finansieringen for gang- og sykkelstien skulle komme ved at bomstasjonen stod noen måneder lenger enn den skulle.

– Det er svært synd at finansieringen av gang- og sykkelstien falt bort. Samarbeidspartiene i Stavanger vedtok derfor i vårt siste kommunestyre et forslag om at kommunen er positiv til å forskuttere for gang- og sykkelstien, under forutsetning av at fylkeskommunen kan garantere at finansiering er på plass, sier Dag Mossige i Arbeiderpartiet i Stavanger.

Gang- og sykkelvei FInnøy

Det kjører store mengder trafikk langs strekningen mellom Nådå og Judaberg på Finnøy. En gang- og sykkelsti har vært på trappene lenge. Men det er fremdeles i det uvisse.

Foto: Øystein Otterdal / NRK

Kommunen har aldri forskuttert

Dette er en fylkesvei, og Mossige kan ikke huske at Stavanger noen gang har forskuttert fylkeskommunale veier. Likevel er de klar for å gjøre det.

Fylkeskommunen på sin side, vil ikke godta at Stavanger forskutterer veien.

– Fylkeskommunen har stort sett gått bort fra forskuttering. Grunnen til det er at det binder penger på fremtidige budsjetter, sier leder av samferdselsutvalget i Rogaland fylkeskommune, Alexander Rügert-Raustein.

Han mener den eneste løsningen er at Stavanger kommune prioriterer gang- og sykkelstien høyest mulig i neste handlingsplan.

– Ballen ligger egentlig hos Stavanger kommune. Vi har bestemt oss for at vi skal rullere handlingsplanen for fylkesveier allerede neste år, i stedet for 2023, sier Rügert-Raustein.

På Finnøy, på strekningen mellom Nådå og Judaberg, suser trafikken forbi. Det er alt fra store lastebiler som skal til ferjekaien på Judaberg, til lokalbefolkningen som skal handle på butikken.

Vil ikke gå med barnevogn

Midt blant store lastebiler, kjører Jorunn Feet på sin elscooter.

Jorunn Feet, gang- og sykkelvei Finnøy

Elscooteren er Jorunn Feet sitt eneste fremkomstmiddel. Den går ikke fort nok til å kjøre på fylkesveien mellom Judaberg og Ladstein, og før det kommer gang- og sykkelsti, må hun kjøre ut i grøfta når det kommer mange biler forbi.

Foto: Øystein Otterdal / NRK

– Dette er ikke kjekt. Jeg er egentlig redd for å kjøre her. Det er så mye biler, og jeg må stoppe hele tiden om jeg skal til butikken, sier hun.

Kristine Dyrstad, Gang- og sykkelvei Finnøy

Kristine Dyrstad bor på Finnøy med mann og barn. Hun sliter med å gå med barnevogn langs strekningen.

Foto: Øystein Otterdal / NRK

Kristin Dyrstad bor like ved veien sammen med mann og tre barn. Det er ikke plass til å gå med barnevogn langs veien, så om de skal på butikken et par hundre meter borti veien, må de kjøre bil.

– Det føles ganske utrygt å gå med barn og barnevogn langs denne veien. Derfor blir det en del unødvendige bilturer, sier hun.

Henrik Halleland, tidligere ordfører i Finnøy.

Tidligere Finnøy-ordfører Henrik Halleland håper kommune og fylkeskommune kommer på banen. Det skjer trolig ikke før tidligst neste år.

Foto: Øystein Otterdal / NRK

Ifølge tidenes siste Finnøy-ordfører, Henrik Halleland, ble det vedtatt at gang- og sykkelstien på øya skulle inn i handlingsprogrammet i fylkeskommunen allerede i 2014.

Siden det har det skjedd lite. Ifølge Øyposten ble arbeidet med gang- og sykkelsti lagt ut på anbud i 2018. Da var prislappen på rundt 22 millioner kroner.

– Det finnes forskjellige måter å løse dette på. Det mest realistiske er nok at kommunen forskutterer dette til fylkeskommunen finner plass til det i handlingsprogrammet, eller at storting og regjering finner plass til dette i høstens budsjett, sier han.

Frykter dødsulykke

Rune Nåden Dyrstad, gang- og sykkelvei Finnøy.

Rune Nåden Dyrstad frykter at det skal skje en alvorlig ulykke på strekningen.

Foto: Øystein Otterdal / NRK

Det ser altså mørkt ut. Beboer Rune Nåden Dyrstad, frykter at det skal skje en ulykke før noe skjer.

– Det er fantastisk at vi har fått gratis vei gjennom tunnelen, men denne veien har tatt liv tidligere, og kommer nok til å ta liv igjen om det ikke skjer noe. Det er viktig å få det på plass, sier han.

Vil stemme mot ny innkreving

Rügert-Raustein mener det ikke er nok penger til å dekke gang- og sykkelstien i dette handlingsprogrammet, og håper at Stavanger melder dette prosjektet høyt inn til neste rullering.

– Jeg syns dette er dumt. Stortinget har vedtatt å slette gjelda, men de har ikke tenkt på konsekvensene av dette her. Det virker på meg som om de syns det er viktigere med gratis bom enn å sørge for trafikksikkerhet for gående og syklende, sier han.

Steffensen (Frp) påpeker at da de satt i regjering, endret de kostnadsnøkkelen for fylkeskommuner, slik ar Rogaland nå har flere hundre millioner i året mer enn de hadde med gammel ordning.

– Det er en mulighet å kreve inn bompenger fra finnøybuen til å dekke dette prosjektet, men i så fall må de starte hele prosessen på ny med en helt ny bompengeinnkreving. Det vil vi stemme mot, sier Steffensen.

Tiltak langt på overtid

Frode Myrhol (FNB) er både fylkestingspolitiker og kommunestyrepolitiker i Stavanger. Han forklarer at saken verken er behandlet på fylkestinget eller Stortinget, og at det var langt fra sikkert at Stortinget ville akseptere en kryssfinansiering i Finnfast.

Han mener dette er et tiltak som er langt på overtid, og at det er opp til flertallspartiene i fylkeskommunen å finne midlene som skal til.