Hopp til innhold

Her er Norges ukjente helter

Da cruiseskipet «Viking Sky» havarerte for noen uker siden var det oljebransjens egne redningsmenn som reddet flest. Oljehelikoptrene gjør at Norge har bedre beredskap enn de fleste.

Redningsmann i CHC-helikopter

Kjetil Endresen drar NRKs reporter inn i helikopteret under en øvelse i Boknafjorden utenfor Stavanger. Redningsfolk fra CHC Helikopter Service har mellom ett og to redningsoppdrag i uka.

Foto: Eirik Gjesdal / NRK

Redningsmannen firer seg kontrollert ned til Fjord Line-danskebåten i Boknafjorden utenfor Stavanger.

Denne dagen er det bare øving, men for et par uker siden var det alvor. Da havarerte cruiseskipet «Viking Sky» utenfor Molde.

– «Viking Sky» ble en stor aksjon. To maskiner fra Luftforsvaret og fire maskiner fra CHC Helikopter Service bidro, sier helikopterpilot Harald Nordby.

460 av passasjerene på «Viking Sky» ble heist opp til et helikopter. Oljebransjen reddet to tredjedeler av dem, nærmere bestemt 299 personer.

Her redder de NRKs reporter fra danskebåten under en øvelse.

– Den maskinen her ble kalt ut klokka halv to natt til søndag og heiste opp 23 stykker i det første løftet, sier Nordby, mens han sitter på sitt Sikorsky S-9 som er stasjonert på Sola.

Åtte oljehelikoptre

Oljebransjen har til enhver tid åtte Sikorsky S-92 redningshelikoptre i Norge. Seks av dem er stasjonert på plattformer i Nordsjøen. Snart skal også helikopteret på Stavanger lufthavn Sola ut til Johan Sverdrup-feltet, som starter produksjonen i høst.

CHC Helikopter Service

Selma Topdahl Danielsen blir heist om bord i redningshelikopteret.

Foto: Eirik Gjesdal / NRK

Så lenge oljeindustrien ikke trenger disse helikoptrene, er de i lufta på 15 minutter hvis alarmen går.

– Det blir en viss rutine over det, sier redningsmann Jonas Langseth.

Han har i løpet av sin karriere gjort 1500 slike løft. Mellom en og to ganger i uka blir oljehelikoptrene tilkalt.

– Når det er ekte redningsoppdrag blir man kanskje enda mer skjerpet, men jeg prøver å være det hele tide, uansett om det er øvelse eller reelt, sier Langseth.

Totalt 14 redningshelikoptre

Tar vi med Forsvarets 330-skvadron, er det totalt 14 redningshelikoptre i beredskap i Norge.

– SAR-beredskapen offshore gjør at Norge har bedre beredskap for redning til sjøs enn de fleste andre sammenlignbare land med tanke på lengde på kystlinje, sier Ståle Jamtli, fungerende avdelingsdirektør ved Hovedredningssentralen Sør-Norge.

Redningshelikopter

Ingenting å utsette på utsikten når NRKs reporter blir «reddet» og heist opp fra danskebåten utenfor Stavanger.

Foto: Selma Topdahl Danielsen / NRK

Han understreker at oljebransjens helikoptre er meget viktige for beredskapen i Norge, noe hendelsen med «Viking Sky» viser meget godt.

– Dersom vi ikke hadde hatt offshore SAR-beredskap i denne hendelsen, måtte vi brukt helikopterressurser fra andre steder. Dette ville tatt vesentlig lengre tid. Først og fremst måtte vi ha benyttet helikopter fra de andre redningshelikopterbasene som ikke allerede var i bruk i hendelsen, altså Sea King fra Sola, Rygge og Bodø, sier Jamtli.

Ikke bra nok i Troms

Også i Nord-Norge spiller de to oljehelikoptrene i Hammerfest og på Heidrun-plattformen utenfor Helgeland, en viktig rolle. De gjør at Finnmark er godt dekket. Verre er det med Troms hvor det ikke er noen olje- og gassvirksomhet.

– Her er ikke beredskapen god nok, så vi har jobbet opp mot Justis- og beredskapsdepartementet for å få et fast stasjonært redningshelikopter, sier Bent Ove Jamtli, som er avdelingsdirektør ved Hovedredningssentralen Nord-Norge og tilfeldigvis broren til Ståle Jamtli.

330-skvadronen har for øvrig to helikoptre i Nord-Norge, ett i Bodø og ett i Lakselv.