NRK Meny
Normal

Her er Hushovds beste Nordsjøritt-tips

Dersom du er blant de 11.000 syklistene som lørdag skal sykle Nordsjørittet, bør du fortsette å lese. Her deler Thor Hushovd sine tips for å prestere best mulig på sykkelsetet.

Thor Hushovd

Thor Hushovd skal ikke sykle hele Nordsjørittet lørdag, men deler gjerne gode tips og råd til de som møter på startstreken i Egersund.

Foto: EIRIN MARGRETHE FIDJE / NRK

Det er snaut et år siden «Oksen fra Grimstad», Thor Hushovd, syklet sitt aller siste ritt som proffsyklist. Her er hans seks beste tips til syklistene som i morgen skal sykle fra Egersund til Sandnes.

1. Spis riktig mat

Et godt ritt starter med et godt måltid, forteller den tidligere verdensmesteren.

– Først bør du spise en god middag kvelden i forveien, og en god frokost på rittdagen. Da gjelder det å ikke fylle opp for mye ved å overspise, da får magen for mye å jobbe med, sier Hushovd.

Før rittene som proff spiste han gjerne et par brødskiver med stekte egg eller omelett for å få i seg proteiner, i tillegg til en stor skål havregrøt med nøtter og bær.

2. Dyrt utstyr er ofte bedre

Thor Hushovd autograf

Ivrige fans fikk Thor Hushovds autograf på skjorta da han fredag delte ut startnumre til Nordsjørittet.

Foto: Eirin Margrethe Fidje / NRK

Mens noen stiller til start med karbonsykler til flere titalls tusen, velger andre å bruke eldre utstyr på ferden langs Nordsjøvegen. Men er det dyre utstyret verdt pengene?

– Det er en mye bedre opplevelse å sykle på en toppsykkel, det blir som å måle en billig bil mot en dyr bil. Samtidig kan du komme deg greit i mål på en sykkel til 7–8000 kroner uten å klage på utstyret, sier Hushovd.

3. Legg deg på hjul

For dem som ønsker å gjennomføre rittet på en god tid, har Hushovd følgende tips:

– Spar krefter i starten ved å ligge på hjul. Det er som regel de tre-fire siste milene som er hardest, og da kommer det gjerne litt motvind også, sier Hushovd.

Nordsjørittet

Legg deg på hjul, er rådet fra Thor Hushovd. Her fra Nordsjørittet i 2013.

Foto: Kjetil Alsvik

4. Spis regelmessig underveis

Underveis i rittet er det viktig ikke å gå tom for energi. Spis gjerne hver halvtime, er rådet fra eksperten.

– Finn noe å spise som du synes er godt, for da spiser du også regelmessig. De som ikke sykler så fort vil bruke mange timer, og da kan banan, sportsbarer eller sportsgel være bra, sier Hushovd.

5. Hold ut smertene

Så kommer punktet der smertene melder seg. Det er motvind og bratt, og melkesyren har festet seg i lårene. Du er ikke langt unna å trekke deg fra hele rittet.

– Det går på innstilling og motivasjon, du må gå dypt inn i hodet. Enten du bestemte deg for seks måneder siden, eller forrige lørdag i fylla, må du finne motivasjon. Med en gang du stopper og bryter fordi det gjør vondt et sted, vil du angre etterpå, sier Hushovd.

6. Sett delmål

Det er snart tre tiår siden Hushovd syklet og vant sin første konkurranse, ti år gammel.

– Det var en spesiell følelse, en stolthetsfølelse. Jeg husker jeg syklet opp en bratt bakke, og da jeg kom opp den var det en milepæl. Det kan være lurt å sette slike delmål, sier Hushovd.