Hopp til innhold

Vil være forsiktig med utgiftene og kreativ med inntektene

Eirik W. Henningsen er presentert som ny Viking-direktør. Han er klar for de økonomiske utfordringene i klubben, og mener merkevaren er verdifull.

Eirik W. Henningsen

Eirik W. Henningsen kommer fra Randaberg og har leder Randaberg IL da de satset i førstedivisjon.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Eirik W. Henningsen er Vikings nye administrerende direktør. Det kom fram på en pressekonferanse på Viking stadion i ettermiddag.

– Jeg er utrolig glad i Viking og har lyst til å bli med å skape begeistring rundt klubben, og videreføre det gode arbeider styret har satt i gang, sier Henningsen.

Han har bakgrunn fra blant annet Acta, militæret, Randaberg IL, Kulturkompaniet, Optimum ASA, Landsbytrippelen og Actionball.

Han erstatter dermed Arne Larsen Økland, som sluttet på dagen i slutte av april.

Eirik W. Henningsen er presentert som ny Viking-direktør.

VIDEO: Eirik W. Henningsen på plass som Viking-direktør. Foto: Ole Andreas Bø/NRK.

Økonomiske problemer

Den største utfordringen den nye direktøren får i fanget er den pressede Viking-økonomien. Klubben er plassert i rød sone av fotballforbundet for første gang, og ledelsen er i gang med tiltak.

– Regionen vår har utfordringer når det gjelder økonomi, og det vil antagelig få konsekvenser med tanke på sponsorer og samarbeidsavtaler. Den utfordringen skal vi ta. Merkevaren Viking er verdifull, sier han.

– Vi må være forsiktige på utgiftssiden og kreative på inntektssiden. Vi må gjøre oss mindre avhengige av publikumsinntekter og sponsorinntekter, og utforske flere bein å stå på, legger han til.