Hopp til innhold

Turøy-ulykken henlagt: – Jeg er skuffet, men vi har vært forberedt på dette utfallet

Statsadvokaten konkluderer med «intet straffbart forhold bevist» etter helikopterstyrten der 13 mennesker mistet livet.

Anny Britt Telle mistet mannen i Turøy-ulykken

FULL TILTRO: Anny Britt Telle mistet mannen Lyder Martin da et Super Puma-helikopter styrtet ved Turøy. Selv om hun først ble skuffet da hun ble fortalt om henleggelsen, har hun full tiltro til at Statens havarikommisjon og politiet har gjort grundige undersøkelser.

Foto: Mats Arnesen / NRK

– Vi har vært forberedt på at dette kunne være utfallet, sier Anny Britt Telle.

29. april 2016 styrtet et Super Puma-helikopter ved Turøy i Øygarden kommune, på vei fra Gullfaks B i Nordsjøen til Bergen lufthavn. Om bord i helikopteret var mannen til Telle, Lyder Martin.

– Det har vært to og et halvt år som har vært tunge og veldig vanskelige. Heldigvis har jeg hatt familien rundt meg. Barnebarna har gjort en fantastisk jobb med å holde liv i «besto», sier Telle.

Det var den verste helikopterstyrten i Norge på 40 år og krevde 13 menneskeliv.

Nå velger statsadvokaten å henlegge saken mot Det europeiske flysikkerhetsbyrået (EASA) og Airbus.

Bakgrunnen er at det ikke er bevist noe straffbart forhold.

– Statsadvokatens beslutning er sammenfallende med vår innstilling. Årsaken til ulykken er funnet, og det foreligger ikke noe straffbart forhold slik vi kan se det, sier politiadvokat og påtaleansvarlig, Trygve Ritland, ved Vest politidistrikt.

Helikopterstyrt ved Turøy

13 OMKOMNE: Helikopteret styrtet i en holme ved Turøy i april 2016. Alle som var om bord i helikopteret omkom i ulykken.

Foto: Rune Meyer Berentsen

Rapport ga sterk kritikk

5. juli i år, etter to år med gransking, la Statens havarikommisjon frem sin rapport av helikopterulykken.

De konkluderte med at utmattingsbrudd var årsak til ulykken. Rapporten kom med sterk kritikk både mot EASA og Airbus.

Både EASA og Airbus var uenige i Havarikommisjonens fremstilling.

– Det var en voldsom spenning før Statens havarikommisjon la frem sin rapport i juli. Nå, med henleggelsen, kommer vi enda et steg videre i denne prosessen. Dette er sånt vi må igjennom, sier Telle, og ser bort på barna Anne Mette og Ørjan.

Kjemper for erstatning

Advokat Svein Kjetil Lode Svendsen har bistått de etterlatte etter ulykken.

Svein Kjetil Lode Svendsen

BISTÅR ETTERLATTE: Advokat Svein Kjetil Lode Svendsen.

Foto: Kari Jeppestøl Arntzen / NRK

– De fornærmede synes for så vidt at det er greit at straffesporet i saken avsluttet. Så vil spørsmål om ansvar avgjøres etter det sivile regelverket, sier han til NRK.

Han forteller at de vil fortsette dialogen med Airbus om ansvar og erstatning.

– Nå når straffesaken er avsluttet, så regner vi med at vi vil finne en løsning eller det blir en prosess rundt dette spørsmålet.

Sofie Söderström var samboer med pilot Michele Vimercati. Til NRK i dag viser hun til rapporten fra Havarikommisjonen, der ulykkesgranskerne mener Airbus ikke godt nok fulgte opp en lignende ulykke i Skottland i 2009.

– Altfor lite ble gjort etter den ulykken. Det kunne spart oss for Turøy-ulykken og de vi mistet kunne vært i live.

– Henleggelsen i dag forandrer ikke at planetgiret var defekt og at systemene som skulle fange dette opp ikke var gode nok, sier Söderström.

Etterlatte etter Turøy

ETTERLATTE: Sofie Söderström (til h.), her sammen med Elisabeth Aas, møtte NRK i sommer da Havarikommisjonen la frem sin rapport.

Foto: CHRISTIAN LURA / NRK

Etterforsket i høst

I kjølvannet av rapporten varslet Vest politidistrikt om at de vil avgjøre om noen skal stilles til ansvar for Turøy-ulykken. De valgte å legge saken på vent til granskingsrapporten forela.

I flere måneder har politiet intensivt etterforsket saken, for å se om det er mulig å stille noen til ansvar etter ulykken. Ingen personer har eller foretak har hatt status som mistenkt eller siktet i etterforskningen.

Etterforskningen har i hovedsak bestått av avhør av vitner til ulykken, tidligere passasjerer og ansatte i CHC Helikopter Service. Politiet har også sett på selskapets økonomi, for å se om det har påvirket service og vedlikehold.

Det er ikke funnet noen slik sammenheng, opplyser politiet.

CHC sier til NRK at de tar politiets beslutning til etterretning og at de har bistått i all etterforskning. De to helikopterpilotene var ansatt i selskapet.

– Nyheter knyttet til ulykken minner oss om det enorme tapet som denne ulykken har påført familier, venner og kolleger til de tretten som omkom. Vi tenker på dem og alle andre pårørende, sier rådgiver Elisabeth Skarsbø Moen.

Rotorbladet etter ulykken ved Turøy

REVET AV: Rotorbladet etter ulykken ved Turøy ble funnet et godt stykke unna der helikopteret styrtet

Foto: Bøe, Torstein / NTB scanpix