NRK Meny
Normal

Nå leser hele verden om fjerdedivisjonsklubben

Et av verdens aller største fotballmagasiner skryter av logoen til en norsk klubb. Klubben holder til i fjerde divisjon, blei starta i en bar og har rosa logo.

Øyvind Sørensen i FC Show

VILLE VÆRE ANNERLEDES: «Mr. Show», eller Øyvind Sørensen som han heter, sier stavangerklubben i fjerdedivisjon valgte rosa fordi de ville skille seg ut i fotballverdenen.

Foto: Kees Fjellvang / NRK

Den britiskbaserte fotballmagasinet Fourfourtwos internasjonale utgave blir gitt ut i mange land verden over. Til vanlig er bladet fylt av nyheter, dybdeintervjuer og navn som Ronaldo, Blatter og alle de store klubbene.

FC Show logo

«EN DEILIG FOTBALL»: FC Show-logoen beskrives av Fourfourtwo som «en kjekkas/servitør/fotballspiller i en rosa vest, som holder et sølvfat med en deilig fotball på».

Foto: FC Show

Nå melder stavangerklubben FC Show seg inn i det gjeve selskapet. I Fourfourtwos siste papirutgave blir verdens kuleste klubblogoer presentert – og her er FC Shows klubbemblem med.

– Jeg fikk akkurat vite om det på Facebook. Det er helt sykt. For en fantastisk følelse, sier Øyvind Sørensen, av mange bare kjent som «Mr. Show».

– Klubben starta nærmest i baren på Beverly for elleve år siden. At vi nå er med i verdens største fotballblad, er veldig stort, sier han.

Ble omtalt som bergensere

Fourfourtwos internasjonale utgave presenterer FC Show på følgende måte:

Øyvind Sørensen i FC Show og logo på bilen

ROSA, ROSA, ROSA: Øyvind Sørensen i FC Show har selvfølgelig logo på den rosa bilen, skjerfet og lua er rosa og jenta er – selvsagt – kledd i rosa.

Foto: Kees Fjellvang / NRK

En nordmann, som er bosatt i utlandet, la ut Fourfourtwos greske versjon på Facebook. Grekerne hadde gjort én stor feil.

– Den greske artikkelen sa at vi var en klubb fra Bergen. Det er jo ikke helt topp, men så lenge det er riktig omtalt i verdens-utgaven er det fint, sier Sørensen.

Nå går artikkelen om Stavanger-klubben ut til verden – og selv om FC Show ikke er fra Bergen, er det definitivt noe fotballfans over hele det ganske land vil legge merke til.

Kunne endt med snorkel og dykkermaske

Øyvind Sørensen forteller om hvordan klubben han er glad i – i tillegg til Viking – ble til. Fotballen var blitt for kjedelig og seriøs, ifølge ham selv.

– Sommeren 2004 hadde jeg veldig lyst å få til en fotballklubb med fokus på å ha det gøy. Vi tegna ut to logoer; en som ble slik som den vi har i dag, og en hvor han i logoen hadde snorkel og dykkermaske, sier Sørensen.

Han er letta over valget de tok den gangen – også angående valg av farge.

– Ikke mange spiller i rosa

– Vi liker å skille oss ut. Det er ikke så mange som spiller i rosa, og det er et symbol på kreftsaken som vi hele tida har brent for, sier han.

FC Show i Folketoget

PÅ 17. MAI: FC Show i folketoget i Stavanger 17. mai i 2011.

Foto: Eirin Larsen / NRK
FC Show – logo på bil
Foto: Kees Fjellvang / NRK

FC Show er siden starten blitt kjent for å lage liv i lokalfotballen i Rogaland. De rosa draktene har skaffa medieomtale, både i forbindelse med dugnader, kreftsaken og eget lags selvironiske opptreden.

Men oppmerksomhet på samme nivå som nå kan ikke Sørensen huske å ha vært med på.

– Da jeg leste om oss på Facebook, ble jeg tatt på senga, for å si det mildt, sier Sørensen – som lover å behørig markere medieomtalen på tirsdagens trening.