Norges første AW101-redningshelikopter hadde kun vært på 330-skvadronens hovedbase på Sola i en uke da det veltet under såkalt bakkekjøring 24. november. Havarikommisjonen sier onsdag at den nå er ferdig med de fysiske undersøkelsene av helikopteret.
– Det er frigjort til Luftforsvaret slik at de sammen med produsenten kan kartlegge skadene og starte reparasjonsarbeidet, sier undersøkelsesleder Håkon Sitre SHF til Teknisk Ukeblad.
Ingen kritiske feil
Det var to flygere om bord i det nye AW101-helikopteret da det veltet mens motor og rotorblader var i drift, men begge slapp uskadd fra hendelsen. Helikopteret fikk imidlertid omfattende materielle skader.
Havarikommisjonen har ikke avdekket noen kritiske feil med helikopteret. Ifølge Sitre har de nå en klar formening om hva som skjedde, men de jobber fortsatt med å finne ut hvorfor.
– Framover vil vi fokusere på områder som samspillet mellom mennesker og maskin, design, grensesnitt, trening og prosedyrer. Men det er for tidlig å si noe mer om årsakssammenhenger, sier han.
Utsatte markering
Helikopteret som veltet, var det første av 16 slike helikoptre som Forsvaret har bestilt.
Kontrakten om kjøp ble inngått i 2013, og de skal fases inn i perioden 2018–2020. Sola er først ute, og deretter følger Ørland (2018), Banak (2019), Bodø (2019), Rygge (2020) og Florø (2020).
Helikoptrene skal de gradvis erstatte de over 30 år gamle Sea King-redningshelikoptrene.
- LES OGSÅ: Ulykkeshelikopter har veltet før
Justis- og beredskapsminister Per-Willy Amundsen (Frp) og forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (Frp) skulle ha deltatt på en offisiell markering der helikopteret skulle vises fram, 20. desember i fjor. Men etter ulykken valgte justisdepartementet å utsette markeringen av overtakelsen av helikopteret.